Martin C. Putna: Když papež František mluvil o Rusku, hovořil jako zmatený senior, který o té věci nic neví
7. listopadu v letadle na cestě z Bahrajnu papež František mimo jiné pravil: „Co mě zaráží, je krutost, která možná není z ruského národa, protože ruský národ je velký národ. Jsou to žoldáci, vojáci, kteří jdou do války. Raději o tom přemýšlím takto, protože si velmi vážím ruského národa, ruského humanismu.“ Jak na toto tvrzení nahlíží hosté debaty Vertikály?
Podle synodního kurátora Českobratrské církve evangelické a bývalého diplomata Jiřího Schneidera v tomto případě papež František více než jako hlava katolické církve mluvil jako představitel státu Vatikán, který se pokouší vytvořit si pozici pro mediování konfliktu.
Čtěte také
„On se tady vyjadřuje jako politik, který se podbízí jedné ze stran, agresorovi, aby dosáhl akceptace toho, že při případných jednáních on bude tou stranou, která je bude zprostředkovávat. Myslím, že se hluboce mýlí, protože ta situace v tuto chvíli neumožňuje nějakou mediaci. Je to z jedné strany agrese a z druhé sebeobrana.“
Nechává se zároveň prý unést křesťanskou touhou po míru. „Všichni bychom si přáli, aby nastal mír, ale ta cesta k němu nevede podbízením se agresorovi. Nejdřív se musí ta agrese zastavit a pak je možné odvážně uvažovat o míru.“
„Řekl bych to ještě hůř – když hovořil o Rusku, hovořil jako zmatený senior, který o té věci vůbec nic neví,“ hodnotí literární historik Martin C. Putna.
Čtěte také
„A to je to neštěstí současné mediální popularity papežství, že se ho novináři neustále na něco ptají: ‚Co si myslíte o změně klimatu? Co si myslíte o Rusku? Co si myslíte o husí paštice? Co si myslíte prostě o čemkoliv?‘. A on k tomu vždy něco poví, ale mluví o věcech, o kterých vůbec nic neví.“
Papež František v letadle z Bahrajnu taky mimo jiné řekl: „Jsem uprostřed dvou národů, které miluji.“ Dál na konci listopadu označil za nejkrutější ze všech ruských jednotek ty složené z Čečenců a Burjatů. Pak Kreml využil tohoto neobratného vyjádření k útoku, pročež Vatikán zveřejnil dosti neobvyklou omluvu.
Martin C. Putna tak v tomto případě přikládá roli tomu, že je podle něj František „umírněný jihoamerický levičák“. „A jihoamerický levičák nenávidí Ameriku. Z hlediska jihoamerické historické zkušenosti má docela slušné důvody mít na Ameriku kritický postoj. A mnoho levičáků, když nenávidí Ameriku, mají tendenci hájit Rusko.“
Proč podle Martina C. Putny v Rusku neexistuje veřejnost? Poslechněte si celou debatu Vertikály v audiozáznamu. Moderuje Lucie Vopálenská.
První část Vertikály připomene, že před deseti lety vyjádřila Česká biskupská konference souhlas se zahájením beatifikačního procesu patera Josefa Toufara. Vydáme se po stopách kontroverzního dánského náboženského hnutí Dům Otce. Objevili se totiž i v Česku. Židé oslaví svátek Purim. A v Paříži pokračují opravy chrámu Notre Dame. Moderuje Naděžda Hávová.
Související
-
Jaké emoce ve světě vyvolává, když papež František mluví o štěkání NATO u ruských dveří?
Je právem kritizován za slova, že se stydí za státy NATO, které zbrojí v reakci na rusko -ukrajinský konflikt?
-
Církev a papež František budou mít své role až po válce. Při usmiřování, odhaduje pedagog
Papež má zvláštní postavení nejen v církevním světě, ale protože je představitelem státu Vatikán, tak také v diplomacii.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.