Máme za sebou dobrý rok, ale zaostáváme v budování infrastruktury, říká bývalý guvernér ČNB Singer

27. prosinec 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Miroslav Singer
0:00
/
0:00

Česká ekonomika prožívá stále ještě dobré období, v prvních třech čtvrtletích roku 2019 rostla o více než 2,5 %. Průměrní mzda překročila hranici 34 tisíc korun a nezaměstnanost zůstává nízká.

„Byl to velmi dobrý rok, je těžké na něm hledat něco vysloveně negativního,“ říká bývalý guvernér České národní banky (ČNB) Miroslav Singer. Optimistický je i v pohledu do budoucna, a to navzdory recesi, která hrozí sousednímu Německu. Česká ekonomika totiž může po jistou dobu růst díky domácí spotřebě.

Čtěte také

Hlavní ekonom Generali CEE Holding vysvětluje, že Česko je nejprůmyslovější zemí Evropy – klíčový je především automobilový průmysl, který ovšem v příštích letech nejspíše čekají velké změny v souvislosti s nástupem elektromobility.

„Je to zásadní změna. Výrobní kapacity jsou už tak z jedné třetiny zainvestované. Nevím, jestli je to pro nás tak velká hrozba, jak ji někteří malují. Pro automobilky je to další důvod hledat efektivní způsob výroby – a ten je ve východní Evropě, ne v západní,“ uvádí.

Česku se také v posledních letech podařilo v kupní síle obyvatelstva dohnat některé západoevropské země, například Španělsko – což je ovšem dané i tím, že západní Evropa stagnuje. Zemím jako je Německo se prý ale dlouhodobě nemůžeme rovnat.

Životní úroveň Německa doháníme či předháníme pouze v obdobích po Německem prohraných válkách. V dobrých dobách jsme jinak byli maximálně na 75 %, a to nevím, jestli se podaří změnit.
Miroslav Singer

Stavíme málo a pomalu

Opozice kritizuje vládu za to, že neprovádí reformy a neinvestuje do infrastruktury. Pomalou výstavbu kritizuje i Singer, nejde prý ale o nic nového. Zatímco před 20 lety jsme patřili k zemím s nejlepší infrastrukturou ze všech nových ekonomik, dnes to neplatí.

Čtěte také

„Trpíme zde systém, který infrastrukturu staví zoufale pomalu. Měli jsme tu 10 let s minimální úrokovou mírou a my jsme si drbali hlavu, jak stavět s menší korupcí. Vůbec jsme nevyužili příležitost,“ kritizuje.

Poukazuje na to, že do řady českých měst se dnes spíš než autem vyplatí jet vlakem: „A tohoto pěkného výsledku jsme dosáhli bez toho, že bychom investovali korunu do železničního svršku, protože jsme zpomalili dálnice. To je přece průšvih,“ zdůrazňuje.

Jsme jako pomalu vařená žába – vůbec si to neuvědomujeme. Dnes jsou vyprodané vlaky do Brna, které jezdí stejně rychle jako před 20 lety – za 2 hodiny 40 minut.
Miroslav Singer

Problém vidí i v nedostatečné výstavbě bytů, kvůli které rostou ceny nemovitostí v Praze i v dalších velkých městech.

„Do Prahy se přirozeně stěhují lidé, ale systém není schopen povolit ani dostatek bytů k přirozené reprodukci,“ upozorňuje Singer s tím, že při průměrné životnosti 100 let je v hlavním městě třeba ročně postavit minimálně 6 tisíc bytů, ale staví se jen asi 4,5 tisíce.

Developeři si stěžují i na zpřísňování regulací a norem, průměrná cena bytů tak prý jen kvůli tomu vzrostla za posledních 10 let o půl milionu korun.

Jak vidí rozpočet na příští rok? A měli bychom přijmout euro? Poslechněte si celé Interview Plus Jana Bumby.

autoři: Jan Bumba , ert
Spustit audio

Související