Národní investiční plán vyjde na 8 bilionů korun. Na všechno se najdou peníze, tvrdí vicepremiér Havlíček
Premiér Andrej Babiš (ANO) představil dlouho slibovaný Národní investiční plán, který pro období do roku 2050 obsahuje na 20 tisíc investičních projektů v celkové výši zhruba 8 bilionů korun. Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) ale upozorňuje, že seznam nestačí – není prý totiž jasné, z čeho bude financovaný.
„Není to žádný plán, chybí tomu základní náležitosti, priority jednotlivých projektů a zejména jejich financování a harmonogram. Je to jen sebraný soupis nápadů z ministerstev a krajů. Na roveň se dává výměna oken na Generálním finančním ředitelství a dálnice,“ upozorňuje poslanec Vojtěch Munzar (ODS).
Rok jsme Andreje Babiše slyšeli říkat, ať si počkáme na investiční plán, který nastartuje investice. A místo toho jsme dostali soupis projektů k diskuzi.
Vojtěch Munzar
Čtěte také
Kritizuje vládu, že na investice dlouhodobě nevynakládá dostatečné prostředky. Podíl investic je podle Munzara stále nižší než v době před ekonomickou krizí – k dorovnání úrovně roku 2009 prý chybí 40 miliard korun.
„Nás zajímá, jak budete plán realizovat. Aby se konečně dostavěly dálnice, které se staví pomaleji než před krizí,“ zdůrazňuje.
Zásadní problém vidí Munzar v tom, že investiční plán neřeší financování. Prostředků navíc v budoucnu může být stále méně – kvůli zpomalování ekonomiky, nárůstu běžných výdajů a nákladů na přechod k bezuhlíkové ekonomice nebo s ohledem na fakt, že Česko v budoucnu přestane být čistým příjemcem z rozpočtu Evropské unie.
Zdroje jsou
Vicepremiér Karel Havlíček (za hnutí ANO) připouští, že řada projektů je ve fázi vize, ovšem nejsou to „vize vycucané z prstu“. Seznam prý vznikal v diskuzi s ministerstvy, kraji, městy a obcemi a část projektů se už i realizuje.
„Nerozptyloval bych se tou celkovou částkou 8 bilionů korun – není to nic jiného než 250 miliard korun ročně,“ podotýká ministr průmyslu a obchodu s tím, že v současnosti se investuje necelých 150 miliard korun ročně, což je prý rekord.
Čekali jsme, že plán bude přijat pozitivně. Že konečně někdo dal dohromady vše, o čem se uvažuje, a diskutujme o tom.
Karel Havlíček
„Na všechno se najdou peníze. Pokud budeme rozumní, tak jsem přesvědčen, že většina z toho je odfinancovatelná,“ míní Havlíček. Zdroje je prý třeba hledat primárně nikoli v rozpočtu, ale v účelových evropských fondech nebo v privátní sféře prostřednictvím PPP projektů a vznikajícího Národního rozvojového fondu.
Čtveřice komerčních bank do něj zatím přislíbila asi 7 miliard korun. Zřízení fondu navrhl premiér místo sektorového zdanění bank, které prosazovala ČSSD. „Je to vhodný a odvážný doplněk. Dosud se vždy financovalo z národních a evropských zdrojů,“ uzavírá ministr.
Související
-
Národní investiční plán: 20 tisíc projektů za 8 bilionů korun. Největší důraz klade na dopravu
Z dokumentu podle Babiše vznikne veřejně přístupná elektronická databáze. Každý se bude moci podívat, na čem se dělá, co mu tam chybí nebo naopak přijde nadbytečné.
-
Národní investiční plán počítá s jadernými bloky v Dukovanech i Temelíně. Šest bilionů půjde do dopravy
Z celkových investic za osm bilionů korun v Národním investičním plánu získá největší podíl právě resort dopravy. Na druhém místě je ministerstvo průmyslu a obchodu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.