Honzejk: Armáda by se šesti tisíci bojeschopných ubránila jeden kraj. Chce dobrovolníky

6. červen 2017

Ministerstvo obrany dostalo za úkol přijít s návrhem zákona, který by měl pomoci k dobrovolnému zapojování obyvatel Česka do plnění úkolů ozbrojených sil. A v takovém případě i posílit jejich fyzickou zdatnost a znalosti. Vláda rovněž prodloužila plán předpokládající další nábor policistů, které podle ministerstva vnitra potřebujeme i pro boj s terorem.

„Je to věc, o které se hovoří už dlouhou dobu. Poprvé s tím před dvěma lety přišly nejlepší mozky – a to neříkám ironicky – nejlepší mozky generálního štábu,“ připomíná komentátor Hospodářských novin Petr Honzejk.

Podle plánu měla vzniknout obdoba někdejšího Svazarmu. A to ve formě dobrovolných organizací, které by se zapojovaly do obrany státu, když by to bylo nutné. Dalšími možnostmi jsou dobrovolné nebo povinné zálohy.


Současná armáda má sice 23 tisíc příslušníků, ale lidí schopných bojového nasazení je zhruba šest tisíc. Ti by ubránili tak jeden kraj.Petr Honzejk

Ne povinné vojenské službě

„Podobně se uvažuje i v jiných zemích a docela dobře to funguje ve Finsku a v pobaltských státech,“ poznamenává Honzejk. Podle něho si větší zapojení občanů do obrany státu vyžaduje bezpečnostní situace.

Za extrémní návrh považuje návrh lidoveckého hejtmana Jiřího Čunka na znovuzavedení povinné vojenské služby. „Litva ji zavedla, ale záhy zjistili, že nemají dostatečnou kapacitu na to, aby zvládli celý populační ročník. Takže tam dochází k losování.“

Branná výchova jinak

Branná výchova je spojená se seznamováním dětí s plynovými maskami

Neměla by se také do školních osnov vrátit branná výchova? „Myslím, že většina společnosti je naladěna proti tomu. Moje generace si pamatuje absurdní situace, kdy se chodilo na branná cvičení se třemi kilogramy brambor v batohu a nasazovali si igelitové pytlíky proti chemickému útoku.“

Zatímco ale s tímto názvem – natož v této podobě – by to bylo neprůchodné, tak některé prvky branné výchovy by se podle Honzejka mohly stát součástí jiných předmětů i mimoškolních aktivit.

autor: bum
Spustit audio