Francie už není zemí, kde se místo vody pije víno. Teď je to národ pivařů
Víno už není nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Nebylo by to nic divného, kdyby to nebylo ve Francii, kde roste spotřeba. A to významně. Sice to ještě nemusí znamenat konkurenční boj o konzumenty, podle odborníků je to ale ukazatel generační výměny. Je to možná k nevíře, ale ve Francii se letos stalo pivo nejoblíbenějším alkoholickým nápojem. Až 51 procent konzumentů uvedlo pivo na prvním místě. Stalo se tak vůbec poprvé a v zemi vína je to dosti překvapivé.
Navíc pivo poskočilo o 12 procent oproti roku 2021 a z hlediska konzumace se dostalo na první příčku.
Emmanuel Ricard z Ligy proti rakovině potvrzuje, že událost, která se zásadně podepsala na spotřebě alkoholu ve Francii, byla první světová válka.
Na pití alkoholu ve Francii se zásadně podepsala první světová válka.
Během bojů se razila strategie, že se vojákům rozdávalo několika litrů alkoholu denně, zejména vína. Bralo se totiž, že pod vlivem se člověk méně bojí, má větší odvahu, uvolněnou mysl.
Čtěte také
Po skončení války se vojáci vrátili domů, do různých částí Francie, a v konzumaci vína pokračovali.
„Byli alkoholiky, navykli si pít alkohol víc než před válkou. Stal se z toho zvyk, a to i v regionech, které nejsou historicky vinařskými. Na základě toho vzrostla produkce vína ve Francii, protože stoupla poptávka v těch částech země, v kterých se ale historicky pil mošt nebo pivo. Po dvou světových válkách se tak víno začalo ve velkém konzumovat zcela všude,“ vysvětluje Ricard.
Vojáci byli alkoholiky, navykli si pít víc než před válkou. Stal se z toho zvyk.
„Víno se pilo místo vody. Bylo považováno za nápoj zejména dělníků a manuálně pracujících. Tedy těch, kdo museli fyzicky pracovat, dřít. Panovalo přesvědčení, že víno dodává sílu a energii. Bylo něco jako výživa. Ve chvíli, kdy se ale začaly rozšiřovat kancelářské práce, úměrně tomu začala klesat i jeho spotřeba.“
Čtěte také
Navíc mnoho podniků začalo dbát na to, aby zaměstnanci nepracovali pod vlivem alkoholu. A to hlavně z bezpečnostních důvodů, ale i slušnosti. I to se podepsalo na snížení spotřeby.
Specifikem Francie byl v roce 1991 zákon proti reklamě na tabákové výrobky a alkohol. Ten byl schválen, ale prakticky ihned se začala projevovat alkoholická lobby. Snažili se zdůraznit důležitost pivních výčepů třeba na sportovních utkáních. Takže původní zákaz spojení sportu a alkoholu byl zmírněn.“
Generace prarodičů byla zvyklá pít lahev vína na osobu ke každému jídlu. Mladí už tolik nepijí.
„Zákon o zákazu reklamy na alkohol se zmírnil natolik, že bylo poslední kapkou spojení reklamy na alkohol a s informací o turismu. Reklama se tak věnuje na první pohled tradici, kultuře, ekoturismu nebo gastronomii – nosnou informací je ale alkohol. A tak se postupně reklama opět vrátila a tento zákon byl v podstatě vyprázdněn.“
Čtěte také
„Teď ale zažíváme další velkou změnu: generace prarodičů byla zvyklá pít lahev vína na osobu ke každému jídlu. Mladí už ale tolik nepijí – a když už, tak do úplné opilosti. Takže vlastně každý z modelů představuje různý způsob konzumování a rozdílná rizika,“ uvažuje závěrem Emmanuel Ricard.
Jak a proč se Francouzi dostali k pivu? Jak to vnímají vinaři a francouzští sládci? A je zájem o zahraniční značky piv, včetně těch českých? Otázky pro pořad Zaostřeno Marie Sýkorové, poslechněte si sami.
Související
-
Nemám potřebu nikoho hodnotit. Zajímat se začnu, až když za mnou alkoholik přijde, říká adiktolog
Když potká opilého člověka, někdy ho přepadne lítost, jindy vztek. Lidi na ulici ale nehodnotí, říká adiktolog Dušan Randák, který se věnuje závislosti na alkoholu.
-
Prodejce Nového prostoru: Byl jsem alkoholik a sám jsem odešel na ulici. Ale nechci tam zůstat
„Na ulici jsem utekl sám. Je tam spousta problémů. V padesáti letech jsem si řekl, že už to dál nejde, a hodil jsem všechno za hlavu,“ říká prodejce Nového prostoru Filka.
-
Abstinující alkoholik Josef Formánek žije pouze přítomností. Černý drak ale nespí, tvrdí spisovatel
Říká, že žije hlavně přítomností. Učí se aktivně pracovat se vzpomínkami a myšlenkami na budoucnost. O knihách, o alkoholu a o životě. Moderuje David Šťáhlavský.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.