Flexitariánství uchvátilo Čechy. Prodej náhražek masa se meziročně zvýšil o čtvrtinu

2. září 2019

Rostlinné náhražky masa jsou novým trendem po celém světě a Česko není výjimkou. Lidé nakupují vegetariánské a veganské výrobky stále častěji. Podle dat agentury Nielsen se prodej vegetariánských a veganských produktů loni meziročně zvýšil o pětinu, kategorie náhražek masa dokonce o čtvrtinu. Odborníci ale upozorňují, že pokud by se měly alternativy masa z rostlinných produktů prosadit ve velkém, životnímu prostředí by to také neprospělo.

Velmi úspěšně vstoupila letos na burzu kalifornská společnost Beyond Meat, která nabízí bezmasé výrobky hlavně z hrachového proteinu. Mezi investory se zařadili například Bill Gates nebo Leonardo DiCaprio.

Čtěte také

Americké „maso“ z hrachu je možné koupit také v některých tuzemských obchodech. I přes vyšší cenu (např. hamburger vychází na 800 Kč za kilogram) je podle mluvčího prodejce Košík.cz Františka Brože o vegetariánské produkty tohoto typu velký zájem. A to nejen mezi vegetariány a vegany.

„Bavíme se tady o trendu tzv. flexitariánství – to je dobrovolné snižování konzumace masa, aniž by ho člověk úplně vypustil. Je to dlouhodobý trend třeba v Německu,“ říká Brož.

Zájem zákazníků o rostlinné výrobky chuťově připomínající maso potvrzuje i mluvčí jiného internetového obchodníka. „Vegetariánské potraviny jsou stále populárnější. V žádné jiné kategorii jsme nezaznamenali větší nárůst poptávky,“ říká mluvčí e-shopu Rohlík.cz Pavel Krejča.

Je nemaso řešením?

Přestože na výrobu rostlinného burgeru je oproti tomu klasickému z masa potřeba pouhý zlomek vody a půdy, Tomáš Maier z České zemědělské univerzity upozorňuje, že na věc je potřeba se dívat v širších souvislostech.

Pokud by se totiž náhražky masa prosadily ve velkém, mohlo by to prý vést k novému druhu monokulturního zemědělství, které by krajině také výrazně uškodilo.

Spustit audio

Související