Evropský unikát, který funguje. Doručili jsme bezemisně 7500 zásilek, říká iniciátor pražského cyklodepa

19. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nákladní elektrokolo v Praze, které vyjíždí z prvního cyklodepa v Česku

Na bývalém parkovišti pod pražskou magistrálou v prostoru Florence vzniklo první české cyklodepo. Využívá ho sedm kurýrních služeb, které pro doručení k adresátovi používají elektrokola poté, co je do depa přivezou nákladní auta. „Nákladní elektrokolo je to samé jako běžné elektrokolo, které je to samé jako běžné jízdní kolo,“ vysvětluje ve Studiu Leonardo iniciátor projektu Jakub Dittrich ze společnosti ekolo.cz.

Právě proto, že z pohledu právního je na tom nákladní elektrokolo stejně jako ostatní kola, může využít vyhrazené cyklopruhy, představená stání na semaforech a podobně.

Čtěte také

Některá nákladní kola jsou dvoustopá, některá jsou tříkolky, jiné čtyřkolky. „Když si ale vzpomeneme na takzvaná pivní kola, kterých bylo už loni v Praze relativně hodně, tak ta měla také charakter běžného jízdního kola a to byla ještě větší obluda,“ tvrdí Ditrich.

V depech se běžné používají komerční nákladní kola, která jsou vybavena tak, aby nebyla nebezpečná. „Existuje pro kola už i systém ABS, ale nevím o někom, kdo by to z provozovatelů používal,“ přiznává Ditrich a dodává:

„Nákladní kola vznikla už na začátku minulého století a používala se například v Paříži nebo Londýně. To jsou ale města víceméně rovná, zatímco ve městech kopcovitých a dopravně složitých, jako je Praha, je elektropohon esenciální záležitost. Bez něj by to bylo velmi namáhavé, možná i nemožné.“

Jinde v Evropě už sice nějaká depa existují, ale takhle velké depo s tak velkým počtem účastníků je evropský unikát.
Jakub Dittrich

Často je výhodnější vybité baterie v depu vyměnit za nabité, tedy provést hot swap. „Ale některé firmy mají připravené tři páry baterek pro jedno kolo, u jiných firem zase kapacita akumulátoru vydrží celý den provozu a pak se dobíjí přes noc,“ upřesňuje Ditrich provozní detaily. 

„To, že projekt vůbec funguje, je pro mě úžasná věc, protože s tím nebyla žádná zkušenost. Jinde v Evropě už sice nějaká depa existují, ale takhle velké depo s tak velkým počtem účastníků je evropský unikát.“

Cargo elektrokola jako trend v Evropě 

Vedoucí projektu plánují cyklodepo otevřít veřejnosti. „V úvahu připadají nějaké balíkomaty, které by v prostoru depa mohly být. Spousta zásilek se nevyplatí doporučovat, protože jsme na Florenci, kde je spousta domácností i firem,“ soudí.

Čtěte také

„K začátku ledna od 18. listopadu, kdy jsme depo spustili, kola najela asi 4,5 tisíc kilometrů a bylo doručeno 7,5 tisíce zásilek, a to v podstatě bez emisně. To je relativně hodně vzhledem k tomu, že nemáme ještě data od všech.“

Ohlasy od všech firem jsou prý pozitivní a nikdo se zatím z pilotního provozu odejít nechystá. „Naopak jsou čtyři další firmy, které by se chtěly zapojit, ale bohužel pro ně už není místo, proto hledáme depo nové.“

V zahraničí je tato služba obrovský trend, také prodej elektrokol globálně rostl za minulý rok o 35 procent, ale nákladních o 70 procent, tvrdí Ditrich. „Mám e-maily evropských měst, kde se ptají, jak to funguje, že by službu chtěli také zavést. Takže je to jednoznačně pozitivní a Praha takové PR docela potřebuje.“

„Teď přemýšlíme, jak depo udělat maličko hezčí a o přehlídce pro veřejnost v průběhu jara o tom, co vše se dá svést na kole, jak jednotlivá cargo elektrokola vypadají. Zapůjčí nám snad i nějaké modely kolegové z Holandska,“ naznačuje nejbližší budoucnost cyklodepa Jakub Ditrich.

Proč je pro města výhodnější používat elektrokola než dodávky? Budou cyklodepa expandovat do dalších měst? Poslechněte si celé Studio Leonardo Petra Kološe.

autoři: Petr Kološ , Ondřej Čihák | zdroj:
Spustit audio

Související