Evropské automobilky zastavují výrobu. Poptávka po nových vozech dramaticky klesne, soudí analytik
Koronavirus napadl motor českého průmyslu a ekonomiky – automobilový koncern Volkswagen ve středu ve 22:00 zastavuje výrobu ve všech svých evropských závodech.
Čtěte také
Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) jde o rozhodnutí majitele a nevidí důvod, proč by vláda měla firmě ztráty kompenzovat. Podle vicepremiéra Karla Havlíčka za hnutí ANO se nyní řeší dopady na firmy, které vyplývají z opatření vlády – těm budou poskytovány kompenzace, dotace nebo úlevy.
„Připravujeme sanaci celé ekonomiky a jak ji opět nastartovat. A to už není otázka jednotek miliard, ale bude to přes 100 miliard – záleží, jak dlouho to bude trvat,“ uvádí ministr dopravy i průmyslu a obchodu. Už teď také vláda podnikatelům nabízí bezúročné úvěry.
Postavme se tomu čelem a pojďme zpátky na zem. Přestaňme diskutovat o zelené ekonomice a Green Dealu, když na něj evidentně nebude mít Evropa ani Česko.
Karel Havlíček
Dopady budou značné
„Volkswagen byl pod tlakem na ochranu zdraví svých zaměstnanců. Do určité míry to také přišlo ve chvíli, kdy začaly komplikace s dodávkami,“ vysvětluje vedoucí partner ve společnosti Ernst & Young pro automobilový sektor Petr Knap.
Především prý ale nyní dramaticky poklesne poptávka po nových vozech. A pohled na celou Evropu je ještě horší: „Bez omezení fungují továrny BMW a Hondy. Všichni ostatní už zavřeli nebo mají plán zavřít v nejbližší době. Dopad na naše dodavatele bude významný.“
Čtěte také
„Připravme se na situaci, kdy reálně nebudeme moci vyrábět na sklad. Poptávka se výrazně zhoupne, případně velmi dlouho zůstane velmi nízká,“ varuje Knap. Poukazuje i na to, že automobilkám se v minulých letech sice dařilo velmi dobře, velkou část peněz ale dávaly do vývoje a přípravy nástupu elektromobility a autonomního řízení.
Zákaz alkoholu?
Senátor a primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati (ODS) se teď obává toho, aby zahraniční zaměstnanci Škodovky dodržovali karanténu. Chce kvůli tomu posílit městskou policii a pomoc přislíbila i Policie České republiky.
Čtěte také
„Rozhodnutí (o uzavření továren) je správné. Je to velká koncentrace osob na jednom místě, a to je rizikové prostředí. Musíme ale vyřešit komplikace, které nastanou. Věřím tomu, že to zvládneme,“ deklaruje senátor.
S ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) mluvil o tom, že by se v těchto dnech měl zakázat prodej alkoholu – agenturní zaměstnanci by totiž mohli začít na ubytovnách popíjet a přestat respektovat karanténu. „Zatím to ale neplatí, to by musela nařídit vláda nebo krizový štáb,“ uzavírá.
Související
-
Od cen ropy až po cestovní ruch. Kde všude ekonomika pocítí dopady epidemie koronaviru?
Lenka Kabrhelová mluví s vedoucím ekonomické redakce ČRo Tomášem Lysoňkem.
-
Koronavirus už není jen krizí zdravotní, ale i celosvětové ekonomiky, myslí si komentátor Macháček
Hosté: komentátoři Adam Černý, Petr Holec a Jan Macháček. Opatření proti koronaviru, která přijímá česká vláda i vlády dalších zemí. Volba členů mediálních rad.
-
Automobilka Škoda má zaměstnance nakaženého koronavirem. Odbory chtějí karanténu
V automobilce Škoda Auto je první potvrzený případ nákazy koronavirem. Nakazil se zaměstnanec Škoda Parts Center, které je mimo hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka