Děti chtějí pohyb a chápat, proč se učí. Kantoři zase být v týmu, popisuje průvodkyně škol

21. srpen 2024

Snažíme se zjistit, co chtějí rodiče, děti, zřizovatelé škol, učitelé i ředitelé, shrnuje Jitka Gabašová svou roli regionální průvodkyně ve školství v organizaci Eduzměna. Děti totiž můžou mít od školy jiné potřeby a očekávání než ředitelé nebo úřady. „Děti chodí do školy hlavně proto, aby tam byly se svými spolužáky. Učení je zajímá, ale jen když je opravdu pro ně, když chápou přínos,“ přibližuje.

„Největší potřebu, kterou mají děti ve škole, je být víc venku a mít víc pohybu,“ upozorňuje v pořadu Hovory Gabašová, která spolupracuje s organizací Eduzměna od roku 2020. „Děti chodí do školy hlavně proto, aby tam byly se svými spolužáky. Učení je zajímá, ale jen když je opravdu pro ně, když chápou přínos.“

Nejen na to přišla Gabašová jako průvodkyně ve školství.  V Česku je ale stále rozšířená takzvaná frontální výuka. „Pak se někdy stane, že děti nejsou úplně schopné pochopit, proč je to pro ně užitečné,“ připomíná.

Čtěte také

„My se pak snažíme budovat dobrou kulturu ve škole tím, že vysvětlujeme, že děti potřebují pohyb. Potřebují se občas dostat ven, takže podporujeme učení venku,“ popisuje jeden ze svých úkolů. 

„Taky podporujeme kritické myšlení a formativní hodnocení. Každé dítě je jiné a nestačí je ohodnotit známkou od jedničky do pětky. Důležité je, aby dítě vědělo, kde jsou jeho silné stránky, v čem se může zlepšovat a kde si teď stojí,“ vysvětluje průvodkyně. 

To všechno přináší takzvaný formativní přístup. Zavést ho do škol je ale dlouhodobý úkol, uznává Gabašová. 

„Už jenom proto, že školy jsou konzervativní prostor. Jsou to často několikapatrové budovy s dlouhými chodbami bez možnosti, aby děti mohly někam vyběhnout a uvolnit se,“ popisuje. „V třídách, které jsou nacpané lavicemi, se těžko dělá něco jiného, než sedí frontálně.

Přesto se zájem o průvodce a formativní výuku v Česku podle ní zvedá. Ředitele například víc zajímá to, jak pečovat o pohodu učitelů. „Snažíme se ředitele vychovávat. Ze sboru učitelů se snažíme udělat tým, který pracuje společně. Chceme, aby byli učitelé vtaženi do tvorby strategických plánů a vizí,“ jmenuje některé změny Gabašová. 

Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.

autoři: Markéta Vozková , kac
Spustit audio

Související