České firmy se kvůli nedostatku materiálů a čipů dostávají do kleští, varuje šéf asociace podniků Musil
Českému průmyslu chybí kovy, plasty a především čipy. Tuzemský automobilový průmysl tak například nemůže uspokojit poptávku a nehotová auta stojí na odstavných parkovištích. „Situace je velmi vážná a zatím je tendence spíš progresivně se zhoršující,“ komentuje aktuální stav výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu České republiky Zdeněk Petzl. V následujících měsících navíc nelze očekávat zlepšení, přičemž čipů by mohl být nedostatek až do jara příštího roku.
„Globálně se hovoří o ztrátách pěti až deseti procent nevyrobených vozidel, o které by byl zájem – v České republice to může být až 70 tisíc kusů,“ říká.
Čtěte také
Přísadami v koktejlu, který způsobil aktuální krizi, jsou podle Petzla kromě pandemie koronaviru a problémů v transferu zboží, také přírodní vlivy. Připomíná například požár v jedné z továren na čipyv Japonsku, historické sucho na Tchaj-wanu nebo zastavení výroby v Texasu kvůli silným mrazům.
„Jsou kompletně zasaženy dodavatelské řetězce, stoupají náklady, firmy žijí v neustálé nejistotě denního krizového řízení. Situace je velmi složitá, a proto by naše reprezentace měla tu situaci velmi intenzivně sledovat. Apeloval bych na českou vládu, ať situaci sleduje a zasáhne, kdyby došlo ke zhoršení.“
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR
Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední a východní Evropy
Libor Musil, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, místopředseda představenstva firmy LIKO-S, a.s.
Radek Novák, analytik České spořitelny, analytik EU a sektorů ekonomiky
Místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků Libor Musil je přesvědčen, že po bezprecedentní epidemické krizi se začíná rozvíjet bezprecedentní krize hospodářská.
„Neustále totiž roste cena vstupních surovin a na druhou stranu jsou problémy termínové. České firmy se nachází uprostřed dodavatelského řetězce a dostávají se do kleští,“ tvrdí Musil.
Podpora českého průmyslu a firem je podle něj v tuto chvíli nezbytná: „Je potřeba jim pomoci překonat toto období třeba tím, že budou mít přístup k penězům na své investiční záměry.“
Proč je dnes pro automotive nedostatek polovodičových čipů tak zásadní? A existuje krátkodobé řešení současné situace? Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Jana Burdy.
Související
-
Petr Holub: Krize už je za námi, ukazují čísla z průmyslu
Za starého Říma všichni naslouchali augurům, kteří pozorovali ptáky a z jejich letu dokázali předpovědět budoucnost.
-
Levínský: A kolik nakažených by se mělo najít, aby to kapitáni průmyslu začali považovat za problém?
Nově by měly testovat i podniky do deseti zaměstnanců. Odborníci nicméně stále volají i po uzavření průmyslu, k čemuž vidí dobrou příležitost během velikonočních svátků.
-
Havlíček: Jsme v pandemické válce. Když zavřeme průmysl, firmy přijdou o zakázky na roky dopředu
Vláda mluví o omezení pohybu lidí mezi okresy. Pro zavedení těchto opatření je nutné zemi udržet ve stavu nouze. Je ale třeba dohlédnout i na dodržování nových pravidel.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.