Bylo to něco mimořádného, když můj německý orchestr hrál na Pražském jaru, přiznává dirigent Netopil
„Pro mě jako pro Čecha, přivést vlastní orchestr na Pražské jaro je něco mimořádného. Pro německý orchestr, myslím, také. Je to něco, na co se upnou a dávají do toho maximální nasazení,“ říká jeden z nejlepších českých dirigentů Tomáš Netopil. Deset let byl totiž šéfdirigentem operního divadla Aalto-Theater v německém Essenu.
Proč ale Německu vlastně skončil? „Dozrál čas,“ odpovídá.
Čtěte také
„Člověk by si měl umět říct, kdy je konec a kdy přivítat nové výzvy. V Německu jsem byl dlouho úzce spjatý s intendantem celého divadla, což byl a je můj velice dobrý přítel a umělecky jsme si velice dobře rozuměli.“
Shodli se tak na dramaturgii, výběru ansámblu i operních titulů. „Oba nás to velice bavilo, ale on – asi dva roky před mým odchodem – z divadla odešel. Navíc jsem si už ,tak úplně nesednul‘ s novým vedením. Takže i to sehrálo do značné míry roli v mém definitivním rozhodnutí,“ přiznává v pořadu Hovory.
Tomáš Netopil
Od podzimu 2013 byl hudebním ředitelem (Generalmusikdirektor) a šéfdirigentem operního divadla Aalto-Theater a jeho orchestru v německém městě Essenu. S Essenskou filharmonií se s úspěchem představil v Praze poprvé v roce 2017 na festivalu Dvořákova Praha.
V roce 2018 zahajoval s Českou filharmonií mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Od sezóny 2018/2019 je jejím hlavním hostujícím dirigentem. Od roku 2021 je prezidentem Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka.
Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu, ptá se Tatiana Čabáková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.