Bylo to něco mimořádného, když můj německý orchestr hrál na Pražském jaru, přiznává dirigent Netopil

6. únor 2025

„Pro mě jako pro Čecha, přivést vlastní orchestr na Pražské jaro je něco mimořádného. Pro německý orchestr, myslím, také. Je to něco, na co se upnou a dávají do toho maximální nasazení,“ říká jeden z nejlepších českých dirigentů Tomáš Netopil. Deset let byl totiž šéfdirigentem operního divadla Aalto-Theater v německém Essenu.

Proč ale Německu vlastně skončil? „Dozrál čas,“ odpovídá.

Čtěte také

„Člověk by si měl umět říct, kdy je konec a kdy přivítat nové výzvy. V Německu jsem byl dlouho úzce spjatý s intendantem celého divadla, což byl a je můj velice dobrý přítel a umělecky jsme si velice dobře rozuměli.“

Shodli se tak na dramaturgii, výběru ansámblu i operních titulů. „Oba nás to velice bavilo, ale on – asi dva roky před mým odchodem – z divadla odešel. Navíc jsem si už ,tak úplně nesednul‘ s novým vedením. Takže i to sehrálo do značné míry roli v mém definitivním rozhodnutí,“ přiznává v pořadu Hovory.

Tomáš Netopil

Tomáš Netopil

Od podzimu 2013 byl hudebním ředitelem (Generalmusikdirektor) a šéfdirigentem operního divadla Aalto-Theater a jeho orchestru v německém městě Essenu. S Essenskou filharmonií se s úspěchem představil v Praze poprvé v roce 2017 na festivalu Dvořákova Praha.

V roce 2018 zahajoval s Českou filharmonií mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Od sezóny 2018/2019 je jejím hlavním hostujícím dirigentem. Od roku 2021 je prezidentem Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka.

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu, ptá se Tatiana Čabáková.

Spustit audio