Ztráta čichu po covidu je většinou dočasná. Trénujte ale v „nosní posilovně“, radí lékař

24. listopad 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výtěr z nosu

Až 60 procent nemocných Evropanů s covid-19 ztrácí na nějakou krátkou dobu čich, ukazují data České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku. „Typickým pacientem je tak mladý člověk, který má jako jediný příznak právě ztrátu čichu,“ říká přednosta kliniky ORL ve Fakultní nemocnici Motol Jan Plzák.

Lidé si to moc nespojují, ale jakmile ztratí čích, přestane jim taky chutnat. „V okamžiku, kdy polykáme, tak pachový vjem zadní části dutiny ústní, hltanu, komunikuje s nosohltanem, takže se pachová stopa dostává do čichového pole,“ vysvětluje Plzák. 

Čtěte také

Tajemství ztráty čichu je ukryto v malém žlutém polštářku, který máme uvnitř nosu. Jmenuje se čichový epitel, ve kterém je kolem 40 milionů nervových buněk.

Ty posílají zprávy o tom, co cítíme, přímo do mozku. K tomu jim pomáhají takzvané podpůrné buňky. A právě ty dokáže napadnout virus SARS-CoV-2 – a tím čich dočasně poškodit. 

V Olomouci mají pro vyléčené pacienty s covidem speciální poradnu, ale jen kvůli ztrátě čichu za nimi lidé často nechodí. „To, že by někdo přišel cíleně jen proto, že přišel o čich a chuť, tak takoví lidé v poradně prakticky nejsou. Většině se totiž rychle vrátí a těch, co by měli trvalé změny, je jen málo,“ popisuje lékař Milan Sova z Kliniky plicních nemocí a tuberkulózy Fakultní nemocnice Olomouc. 

„Nosní posilovna“

Pokud se čich nevrátí ani po několika týdnech, je na čase návštěva ORL. Taky se pacient může zapojit do studie České společnosti otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku, která bezplatně zasílá sady parfémovaných fixů, se kterými se dá otestovat.

Čtěte také

Další možností je domácí trénink

Domácí „nosní posilovna“ funguje na principu čtyř ingrediencí. „Květinová vůně  doporučuje se růže, vůně ovocná  nejlíp citron, pak aroma hřebíčku a jako čtvrtý je  eukalyptus,“ popisuje lékař Plzák.

Doporučuje k těmto vůním přičichávat každé ráno a večer zhruba na pět minut, a to alespoň osm a půl měsíce. První zlepšení se dá čekat asi až po čtvrt roce.  

Celou reportáž Matěje Skalického najdete v audiozáznamu.

autoři: Matěj Skalický , lup
Spustit audio

Související