Ženy tří republik: Anny Ondráková, naše první slavná herečka, která točila i s Hitchcockem
Anny Ondráková byla naší první herečkou, která dosáhla evropského věhlasu. Dávno před Lídou Baarovou si tak zahrála ve filmech německé, či britské produkce a spolupracovala i se slavných Alfredem Hitchcockem.
Rok 1929 vešel ve známost jako rok, kdy byla dostavěna katedrála svatého Víta, národ si připomínal Svatováclavské milénium a prezident Masaryk jmenoval tzv. vládu panské koalice v čele s Františkem Udržalem.
Toho roku také natočila Anny Ondráková, tehdy už velká hvězda české kinematografie, dva filmy ve Velké Británii, které režíroval Alfred Hitchcock.
Silná a odhodlaná
Anny Ondráková se narodila roku 1902 v haličském Tarnówě. Byla dcerou vysoce postaveného důstojníka rakousko-uherské armády. Později se celá rodina přestěhovala do Prahy, kde Anny učinila první herecké krůčky. Pro divadlo ji objevil manžel herečky Antonie Nedošinské, Jiří.
Anny získala angažmá v komparsu ve Švandově divadle. Už tam se roku 1919 seznámila s Karlem Lamačem – slavným prvorepublikovým režisérem, který byl jejím partnerem až do roku 1930. První úspěch ve filmu Dáma s malou nožkou přesvědčil i její rodiče, aby mladé Anny nebránili ve filmové kariéře.
Řada lidí na ni později vzpomínala jako na silnou odhodlanou osobnost. Režisér Václav Wasserman o ní řekl, že nikoli její nadání, ale síla vůle jí pomohla, že se stala světovou herečkou.
Německý i britský úspěch
Velmi záhy začala pod jménem Anny Ondra hrát i v německých a rakouských filmech. Snímky, které natočila pro společnost hraběte Saschy Kolowrata, jí získaly slávu v celoevropském měřítku. Možnosti československé kinematografie jí pomalu přestávaly stačit.
Nejslavnější komediální tituly, které vznikly pro německý film, se jmenovaly Anny, pozor – policajt! a Saxofon Suzi. Tehdy byla její popularita na vrcholu a tyto lehčí snímky ve své době zcela zastínily souběžně natáčená dramata, na kterých v Británii pracovala s Alfredem Hitchcockem.
Jednalo se tituly …a neuveď nás v pokušení a Její zpověď. Zejména druhý jmenovaný snímek uznávají kritici dodnes. Zajímavostí je, že až v průběhu natáčení zaskočil produkci požadavek na zvukovou verzi filmu. Tam Ondrákovou, jejíž angličtina nebyla nejlepší, předabovala herečka Joan Barry.
Poté dochází k zásadnímu zlomu v jejím životě. Roku 1930 se poznala s německým boxerem Maxem Schmelingem. Ondráková tehdy zatoužila po rodinném životě, a jelikož její dlouholetý partner Karel Lamač se ke sňatku stále neměl, vzala si roku 1933 Schmelinga – pozdějšího mistra světa v těžké váze.
Nikdy nekolaborovala
Předtím si ale stihla zahrát s Vlastou Burianem ve zvukovém filmu On a jeho sestra, z které ho je tato ukázka:
Kvůli těhotenství odmítla nabídku společnosti Metro Goldwyn Mayer ve filmovém zpracování Jihu proti Severu. Vytouženého potomka se ale pár nedočkal. Při autonehodě přišla Ondráková o nenarozené dítě a už nikdy neotěhotněla. Manželství přesto vydrželo skoro šedesát let.
Už před vypuknutím 2. světové války byla pozice manželů v Německu problematická. Nacistická propaganda je oba plánovala využít. I přes zdvořilostní setkání s Hitlerem a Goebbelsem ani jeden z nich nikdy nekolaboroval. Schmeling několikrát odmítl nabízené členství v NSDAP.
Jako řada jiných celebrit, které neemigrovaly, měli Schmeling s Ondrákovou po roce 1945 problémy s novým režimem. Ondráková se nemohla vrátit do Československa, Schmeling přišel o majetek. Později se odstěhovali na venkov, kde provozovali farmu s norky.
Do Československa se už Anny nikdy nevrátila. Zemřela roku 1987 ve věku čtyřiaosmdesáti let. Byla první mezinárodní filmovou hvězdou, jakou světu dala československá kinematografie.
Seznamte se s příběhy dalších Žen tří republik >>
Související
-
Ženy tří republik: Anna Hostomská, známá rozhlasová hudební redaktorka
Anna Hostomská byla hudební redaktorkou Československého rozhlasu. Tam začala pracovat 6 let po jeho vzniku a věnovala se hlavně hudebnímu vysílání.
-
Ženy tří republik: Anna Auředníčková, spisovatelka, která překládala třeba Karla Čapka
Jméno překladatelky a spisovatelky Anny Auředníčkové je téměř neznámé, ale díky jejím překladům se v Rakousku, Německu i Švýcarsku mohli poprvé seznámit s českými autory.
-
Ženy tří republik: Arnoštka Roubíčková, dámská krejčová, která vytvořila skutečný módní dvůr
Modelový dům Arnoštka Roubíčková v Paláci Koruna na pražském Můstku patřil v době první republiky mezi nejvýznamnější pražské módní salóny.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka