Zelenou ekonomiku ani elektroauta Trump nezastaví. Rozhoduje kapitál. A USA by opět prohrály s Čínou
Dovozní cla na zboží z Číny, Evropy i dalších zemí, která chce zavést budoucí americký prezident Donald Trump, musí donutit Evropu postavit se na vlastní nohy, říká Petr Pudil, spolumajitel Draslovky Kolín a investor v USA. Podle finančníka Gabriela Eichlera je to krátkodobé řešení, které dlouhodobě nefunguje. Trump přitom nebude chtít ekonomice škodit. Pudil i Eichler jsou hosty pořadu Peníze a vliv Českého rozhlasu Plus.
„Republikáni jsou pro americkou ekonomiku považováni za lepší volbu než demokraté,“ říká český finančník a také bývalý člen vedení Bank of America Gabriel Eichler.
Ochranářská opatření chystaná budoucím prezidentem Spojených států Donaldem Trumpem, jako je zavedení dovozních cel, ale pro ně typická nejsou a můžou fungovat jen chvíli, dlouhodobě ekonomice škodí, varuje.
Podle Petra Pudila, podnikatele a investora v USA, cla budu tlačit na další firmy, aby odešly z Evropy do Ameriky. Evropská unie se proto musí rychle postavit na vlastní nohy, říká Pudil, který je spolu s Gabrielem Eichler hostem pořadu Peníze a vliv Českého rozhlasu Plus.
Čtěte také
Gabriel Eichler je finančník, který žil od konce 60. let v USA a měl k tamním republikánům blízko, hlavně za vlády prezidenta Ronalda Reagana. Trump podle něj ekonomice USA škodit nebude, nelze jej ale podle něj srovnávat s Reaganem, jak v poslední době ve veřejné debatě zaznívá.
V Reaganově éře v 80. letech minulého století se začala americká ekonomika hodně otevírat světové konkurenci, kdežto Trump chce dělat opak. „Což je pro republikány dost nezvyklé,“ říká Eichler.
Trump a Reagan ale působili v jiné době a je těžké to srovnávat, pro ekonomiku je ale každopádně podle Eichlera svobodný trh lepší.
„Restrikce, jako jsou cla, sice fungují, vždycky ale jen krátce. Jestliže se v USA mluví o šedesáti procentech na dovoz z Číny nebo až 500 procent na auta z Mexika, tak jistě, dovoz se omezí, ale zároveň porostou ceny,“ upozorňuje Eichler.
Následně poroste inflace, kterou Trump ale voličům slíbil dál snižovat. „Druhá věc je, že taková vysoká cla narušují strategické uvažování lidí, protože je jasné, že to nemůže trvat dlouho,“ míní.
Biden měl jiné metody
Otázka podle Eichlera také je, jak moc jsou některé Trumpovy výroky myšleny vážně, třeba když mluvil o restrikcích na elektromobilitu a přitom ho podporoval majitel továrny na elektroauta Elon Musk.
Čtěte také
„Podle mě jsou to takové řeči pro voliče z Michiganu a Detroitu, protože potřebuje jejich hlasy, a udržet tam výrobu automobilů. Ale je to jako se snažit v době, kdy jsme měli koně a někdo přišel s motorem, udržet koně,“ upozornil Eichler.
Fakt, že Trump přinesl více protekcionismu do americké ekonomiky už ve svém předchozím působení jako prezident USA, potvrzuje i Petr Pudil, který se svými společníky přes společnost Draslovka Kolín investoval v roce 2021 v Tennessee přes 11 miliard korun do tamního největšího výrobce kyanidu sodného na světě.
V Trumpově protekcionismu podle Pudila pokračovali v minulých letech i demokraté, administrativa současného prezidenta Joea Bidena ale používala jiné metody.
„Biden víc zaváděl industriální politiky na ochranu americké ekonomiky zejména proti Číně a Trump v tom ve svém druhém období nepochybně bude pokračovat. Pro nás to znamená, že budeme muset být více v Americe a touto cestou zřejmě půjde víc a víc evropských (exportních) firem,“ říká s tím, že Trumpem slíbené dvacetiprocentní clo na evropské produkty bude pro Evropskou unii velký zásah.
Poslechněte si celý podcast.
Související
-
Trump mluvil o konci daně ze mzdy a zvýšení cla z dovozu. To by otřáslo ekonomikou, varuje Švejnar
„Největší rána, kterou může Trump zasadit americké ekonomice a dalším ekonomikám včetně naší, je zvednutí dovozního cla,“ upozorňuje ekonom Jan Švejnar.
-
Kupka: S dotacemi se elektromobily nezlevní. Stát by měl investovat spíš do nabíjecí infrastruktury
„Nesmí se stát, aby dopravní dobíjecí infrastruktura limitovala možnosti motoristů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
-
Ekonom: Čína není férový konkurent. Elektromobily vyváží za ceny, které neodpovídají nákladům
Co musí udělat Evropa, aby se opět stala v globální ekonomice klíčovým hráčem? V pořadu Řečí peněz odpovídá ekonom Jan Švejnar.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.