Zdražovat nebudou jen potraviny, ale zřejmě i kola a sportovní zboží, zjistila redaktorka

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy kolo - elektrokolo - cyklistika

Rychlé zmrazení ekonomiky je už znát na nedostatku zboží v obchodech. Zdražily některé potraviny, sportovní potřeby a menší je i nabídka ojetých vozů. Stalo se „něco“, co lidé narození po roce 1989 ještě nezažili.

V regálech chybějí citrusové plody nebo papriky, ale řada Čechů překvapivě vykoupila zboží i v obchodech se sportovní výbavou. Kolečkové brusle nebo kola se stala nedostatkovým zbožím, protože pro výrobu nových chybějí komponenty z Asie. Zákazníci tak na své objednávky čekají i několik týdnů. 

„V momentě, kdy to uvolnili, tak se lidi mohli zbláznit. Konečně mohli ven bez roušky,“ popisuje ne tak dávnou minulost majitel cykloprodejny ve Frýdku-Místku Tomáš Molitor. Druhá sorta lidí, která se vrhla na obchod, pak prý byli ti, co měli našetřeno na dovolenou, a když letos nikam nepojedou, chtěli koupit kola, která pro celou rodinu stejně plánovali. 

Jenže dodávky ze zahraničí, kde se vyrábějí především cyklorámy, váznou a nabírají klidně i měsíční zpoždění. Do celkové ceny se pak promítá pro české spotřebitele nepříznivý kurz koruny, což podle Molitora poznáme zřejmě až v příští sezóně. 

Cyklistika i ojetiny 

„Příští rok to bude určitě 17–20% nárůst. Ti, co s tím počítají, tak jako já, tak peníze, které dnes vydělají, hned ukládají do zboží, o kterém vědí, že bude příští sezónu dražší,“ prozrazuje. 

Nezdražují jen kola, ale i další sportovní doplňky, jako třeba in-line brusle. Výrobci mají prázdné sklady. Zásoby se ztenčují i autobazarům, což potvrzuje generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová. 

„Nabídka ojetin se na českém trhu kvůli pandemii citelně zmenšila. V dubnu bylo k dispozici pouze 78 tisíc vozů, tedy o 20 tisíc míň než v březnu (a o téměř 30 tisíc míň než v lednu). V květnu pokles pokračuje,“ říká na Plusu.   

I do cen dovezených vozů by se mohla promítnout slábnoucí koruna. Podle Topolové v tuto chvíli sílí ještě jeden trend: „Lidé si zas začali půjčovat peníze na nákup aut. V naší síti se tento trend po znovuotevření poboček vrátil k podílu aut prodávaných na splátky na 40 %, což je hodnota, která překonala například loňský duben o 20 %,“ vysvětluje. 

Potraviny

Hlouběji do peněženky si sáhneme i v potravinách. U ovoce a zeleniny se projevil pokles dodávek z Itálie nebo Španělska (hlavně u citrusů nebo paprik). Může za to negativní trojkombinace: počasí, nedostatek pracovní síly a zvýšená celosvětová poptávka. Takže se prodejce snaží nabízet chřest, jarní cibulku, kedlubny nebo ředkvičky z naší produkce. 

Zavřené továrny v Německu a Španělsku se odrazily i na dovozu vepřového. Podle předsedy Českého svazu zpracovatelů masa Karla Pilčíka sice maso na trhu je, chybějí ale řezníci.

„Zvířat je relativně dost, ale není, kdo by je porazil. A pak, a to je ještě větší problém, kdo by vykostil nebo rozboural vepřové půlky. Takže i do Číny se dnes vozí celé zamražené půlky, (a ne jen části, jako dřív). 

Celou reportáž ekonomické redaktorky Terezy Beránkové najdete v audiu.

Spustit audio
autoři: Tereza Beránková , lup

Odebírat podcast

Související