Automobilový průmysl potřebuje pomoc, o šrotovném ale neuvažujeme, říká náměstek

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nákup auta v autosalonu (ilustrační foto)

Výroba osobních aut v Česku za první čtyři měsíce letošního roku klesla meziročně o víc než 31 % – v dubnu pak dokonce o 88,5 %. Způsobily to odstávky automobilek vyvolané opatřeními proti epidemii koronaviru. A problémům není zdaleka konec. 

Automobilky v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku společně žádají Evropskou unii, aby odložila plánované zpřísnění emisních norem. A to aspoň o půl roku. Přísnější limity, které se týkají třeba oxidu uhličitého, mají začít platit letos na podzim.

„Autoprůmysl prochází zásadními změnami. Elektrifikace s sebou nese velké investice, které je třeba udržet. A bude záležet na tom, jak jednotlivé státy automobilkám pomohou,“ upozorňuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Všichni velcí výrobci aut v Česku jsou od tohoto týdne opět v provozu a produkce je zpět přibližně na dvou třetinách. Přesto se ale podle Petzla objevují problémy například v logistice a náběh trhu v příštích měsících zdaleka nebude plynulý.

O šrotovném neuvažujeme

Snížená výkonnost automobilek negativně dopadá na řadu dalších odvětví, například na dodavatele dílů. Podle Sdružení automobilového průmyslu by proto měla pokračovat opatření na zmírnění důsledků pandemie, především pak program Antivirus, který je nyní prodloužen až do konce srpna.

Antivirus je klíčový i podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Eduarda Muřického a souhlasí i s tím, že automobilový průmysl vládní pomoc potřebuje. Vláda ale neuvažuje o stimulaci poptávky po nových vozech, jako bylo například šrotovné.

„Oproti době před 10 lety je dnes situace zcela jiná. Příčiny poklesu ekonomiky jsou úplně rozdílné a rádi vidíme, že jednotlivé sektory ekonomiky se nadechují a začíná se obnovovat poptávka,“ upozorňuje Muřický.

Ekonomové ovšem už dlouhá léta varují před přílišnou závislostí českého hospodářství na automobilovém průmyslu. Ten v současnosti představuje asi 9 % HDP, což je víc než evropský průměr. Nemělo by se uvažovat o tom, jak tuto závislost snížit?

„Nebyl bych tak striktní v tom, že je ta závislost jednoznačně špatná. Je to jeden z nejlepších průmyslů, na kterém můžeme být závislí. Je extrémně sofistikovaný a rychle se vyvíjí,“ podotýká Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství a řízení rizik společnosti Ernst & Young.

Lidé se nebojí zadlužit

Koronavirová krize tvrdě dopadla i na trh s ojetými automobily. „V době uzavření našich provozů jsme přešli na on-line prodej a dařilo se nám prodávat alespoň pětinu běžného objemu vozů. Teď se postupně vracíme k normálu,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti AURES Holdings, která je provozovatelem sítě AAA AUTO.

Přibývá i lidí, kteří se nebojí kvůli nákupu automobilu zadlužit a pořizují si ho na splátky. Trh by se podle Topolové mohl vrátit do normálu na jaře příštího roku, bude ale záležet na tom, jak silná bude případná druhá vlna epidemie na podzim.

Stejně jako Zdeněk Petzl, ani Topolová neočekává pokles cen automobilů, ať už nových, nebo ojetých. Jinak by tomu bylo v případě, pokud by došlo k zavedení šrotovného, což by mohlo omezit dovoz ojetin ze zahraničí. Trh se ale proměňuje a díky nízkému kurzu koruny jsou nyní pro německé obchodníky zajímavé zánovní vozy z Česka.

Poslechněte si celý speciál! Ptal se Jan Bumba.

Spustit audio

Odebírat podcast

Související