Vzalo mi dech, jak můžete jedním šmahem přepsat dějiny, vytýká Erik Tabery režisérovi seriálu Bohéma

2. březen 2017
Erik Tabery

Málokterý současný seriál vzbudil tolik rozporuplných emocí jako Bohéma, kterou nedávno odvysílala Česká televize. Šestidílná série zachycuje osudy barrandovských filmových hvězd ve složitém a tragickém období Mnichova, 2. světové války a nástupu komunistické totality na konci 40. let minulého století. Rozčiluje některé diváky právem proplétání fikce s historickou realitou?

„Svobodná tvorba má právo na volnost, ale je potřeba to přiznat a vyprávět to, jako že to je fikce,“ uvedl v pořadu Pro a proti šéfredaktor týdeníku Respekt a vnuk Zdeňka Štěpánka Erik Tabery.

Ten věří, že je důležité, aby od tvůrců bylo jasně řečeno, co má být dílo zač. „Třeba scenáristka seriálu paní Brdečková říká, že hranicí seriálu je, že nesmí lhát.“

„Nejsem pro nějakou úzkoprsost, ale vadí mi, když vykreslujete osobní život, který v ničem neodpovídá realitě, a vykreslujete ho jen v tom nejhorším světle... Filmový vztah mého dědečka k ženám je naprosto šílený a neodpovídá realitě, stejně jako snaha ničit kariéru vlastní ženy. Je tam spousta detailů, které mají jít čistě k tíži, a já tomu vůbec nerozumím, protože ten příběh je dramatický sám o sobě,“ popsal své hlavní výhrady novinář.


Vzalo mi dech, jak můžete jedním šmahem přepsat dějiny. Tenhle příběh si lidi budou pamatovat, ne něco jiného... Pro mě jsou podstatná fakta a přijde mi důležité na ně upozorňovat. Podle reakcí je i veřejnost úplně zmatená, jak je možné, že se najednou vymýšlí věci, kdy část je pravdivá, a část není. Mou jedinou ambicí je říct: dobře, dívejte se na to, myslete si, co chcete, ale spousta věcí tam není pravda.Erik Tabery

Kritizoval také nedbalost při přípravě televizního díla. „Nedošlo k jakékoli konzultaci před začátkem natáčení. Ta příprava byla prostě ledabylá. Jsou tam chyby, které tam být nemusely,“ tvrdí Erik Tabery.


Mě fakta zajímají úplně stejně jako pana Taberyho, ale dramatika má jiné zákonitosti. Pro mě nad fakty stojí smysl. Dívám se proto na to jinak. Mám nějaký způsob myšlení, nějaký způsob interpretace věcí a sázím na diváky, kteří pochopili, o co jde, co je zkratka, co je nadsázka, a že celá Bohéma je o rozpadu charakterů... Pan Tabery zdědil zjevně citlivost a přecitlivělost po svém dědečkovi.Robert Sedláček

Režiséra seriálu Roberta Sedláčka zajímalo, „jak by si pan Tabery představoval, že divákovi řekneme, že zábavně umělecký program je fikce, a ne jen narace.“

„Ústy Erika Taberyho tady mluví jiný vesmír, emocionální i myšlenkový. Validita jeho slov bude silnější, protože on má v ruce křestní list svého dědečka,“ uznal umělec.

Nesouhlasí s tím, jak Tabery vnímá vyznění díla. „Já to tam vůbec nevidím. Pro mě je Zdeněk Štěpánek pozitivní, kladná figura. Jen v úžasu koukám, co lze usoudit z nedbale a v hádce utroušených vět... Já jsem točil chlapa a umělce těžce zkoušeného životem, který jediný přístav najde v tom, že se zamiluje do mladé holky, která ho bez připomínek miluje, zatímco jeho žena je v bohémském prostředí známa tím, že mu zanáší.“

Autorka scénáře Tereza Brdečková napsala původně koncept seriálu se smyšlenými jmény, „Ale já to odmítl režírovat, protože některé postavy byly tak jasné, že bych točil takovou jinou přiblblou Druhou republiku, takový sladkobol. A nebavili bychom se o tom teď tak vášnivě a lidé by nezačali hledat, kdo je Zdeněk Štěpánek nebo Vlasta Burian, a co se jim dělo.“

„Ti lidé o kterých mluvíme, jsou z mojí branže, také na ně navazujeme, a těší se naší úctě a respektu. Ale to neznamená, že před nimi budu chodit v předklonu,“ shrnul Robert Sedláček.

  • Aktuální dění
  • Rozhovor
  • Bohéma
  • Zdeněk Štěpánek