Viroložka Tachezy: Návrat dětí do škol je potřeba, hlavně začněme. Ale rodiče ať se nevrací do práce
Vláda počítá s návratem maturantů do škol na přelomu února a března. Žáci by se museli ale každých sedm až týdnů dnů testovat samoodběrovými a neinvazivními testy. viroložka Ruth Tachezy v testování nevidí problém, pokud nepůjde o antigenní testy. Trvá ale na tom, že děti by se neměly do škol vrátit dřív než v březnu. Poslankyně Kateřina Valachová (ČSSD) je přesvědčena, že je třeba s otevíráním škol začít.
„Středoškoláci mají velkou prioritu, ale stejnou by měl mít i 1. stupeň základní školy,“ uvádí v Pro a proti místopředsedkyně školského sněmovního výboru Kateřina Valachová.
Ruth Tachezy z Katedry genetiky a mikrobiologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a členka iniciativy vědců Sníh oponuje, že epidemiologická situace pro návrat do škol nehovoří. A školy by otevírala dřív než v březnu.
Čtěte také
„Návrat je důležitější pro žáky 1. stupně, kteří více trpí distanční výukou. Starší děti se distančně vzdělávají lépe, včetně maturantů,“ říká viroložka a pokračuje:
„Zvážila bych proto hybridní výuku, aby ti, kteří se cítí poškozeni distanční výukou, mohli chodit do školy. Děti na 1. stupni obvykle mají školu v místě bydliště a učí je jeden učitel, takže počet kontaktů je výrazně menší než ve vyšších ročnících. Vše je ale na zvážení jen v případě zavedení testování.“
Valachová: První by mohly být malotřídky
Poslankyně Valachová upozorňuje, že ministerstvo školství zatím konkrétní návrh připraven nemá. „Musíme nějak začít, já navrhuji pilotáž v malotřídkách z malých obcí, kde je nízká mobilita, během čtrnácti dnů vyhodnotit, co to dělá, a pak na základě zkušeností a dat v březnu pustit středoškoláky, případně 1. stupeň základní škol.“
„V tuto chvíli nemáme žádný systém postupného návratu do škol a systém zahájení šetrného testování. Ústřední krizový štáb jedná, jak to logisticky zvládnout na celém území,“ dodává politička. „Nic ale nebrání tomu, abychom začali, protože dopady do vzdělávání a psychiky zejména malých dětí jsou velké.“
Tachezy souhlasí, že je důležité začít a právě otevírání malotřídek považuje za dobrý nápad:
Čtěte také
„Pak zjistíme mezery v systému a můžeme je rychle opravovat. Ovšem antigenní testy jsou v tomto případě nevhodné, jsou určeny pro lidi s vysokou virovou náloží a přesně to děti nejsou. Máme nevyužité kapacity laboratoří pro PCR testy. Takže dítě při vstupu do školy ráno plivne do zkumavky a ředitel má do večera z laboratoře výsledky.“
Aby děti po návratu do školy ve škole i zůstaly, je třeba širokého testování. „A z pohledu práva je problém, že současná praxe vychází z toho, že veškeré odběrové kroky jsou vykazovány jako zdravotnický úkon. To je hlavní bariéra, abychom nastartovali samoodběry a návrat dětí do škol,“ zdůrazňuje právní rozměr Kateřina Valachová (ČSSD).
Bude nutné vyvážit otevření škol nejen testováním, ale podporou snížení mobility rodičů.
Ruth Tachezy
Tachezy ale opakuje, že otevírat školy v situaci, v jaké jsme teď, bude velmi nebezpečné. „Bude nutné to vyvážit nejen testováním, ale podporou snížení mobility rodičů. Když rodiče dají děti do školy a půjdou do práce, opět to zvyšuje riziko zhoršení epidemie. Je třeba postupovat komplexně a také včas proočkovat učitele nad 60 let věku,“ navrhuje viroložka Ruth Tachezy.
Na čem stojí návrat dětí do škol? Poslechněte si celé Pro a proti Karolíny Koubové.
Související
-
Mluvíme o seniorech, ale život je bohatší. Děti mají chodit do školy, tvrdí spisovatelka Hůlová
„Kdybychom zítra poslali děti do školy, tak to bude mít za následek úmrtí opravdu velkého množství lidí. Úmrtí, která budou velmi nepříjemná,“ varuje lékařka Anna Kšírová.
-
Martin Roman: Vize pro školství. Proč se děti naučí ve škole tak málo, když se toho učíme tolik?
Nejprve musíme zredukovat osnovy. Podívejte se na množství faktů v učebnici dějepisu nebo biologie, je nereálné, aby si student mohli takové množství učiva osvojit.
-
Mezery děti doženou, nedostatečná socializace ale může zanechat trvalé následky, varuje Šteffl
„Podle ministerstva školství jsou prioritou maturity a mezery ve vzdělání. A spousta učitelů si myslí, že největší problém je vyzkoušet děti. To ale problém není.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.