Veronika Lefrancois: Itálie uprostřed další komplikované turistické sezóny

13. červenec 2021

Vypadá to, že během letošního léta se nám podobně jako vloni nepodaří naplánovat dovolenou příliš daleko od své domoviny. Cestovat mimo Evropu je v současné době tak komplikované, že si to prostě mnozí z nás ještě tento rok raději rozmyslí. A co se týče Evropy, ani tady není situace jednoduchá.

Země, které byly ještě donedávna řazeny mezi bezpečné z hlediska covidu, se rychle ocitají na červené listině, podmínky vstupu do jednotlivých států se neustále mění a k tomu se člověk nemůže spolehnout na to, že když si zakoupí letenku, podaří se mu odletět v plánovaný den.

Čtěte také

Jednou z těch přístupnějších destinací zůstává zatím stále Apeninský poloostrov. Zdravotní situace se tu den ode dne lepší a pro vstup do Itálie stačí jeden antigenní test anebo potvrzení o očkování proti covidu. Navíc země touží po zahraničních turistech, kterých se jí už druhým rokem nedostává.

Ačkoliv se celkový počet návštěvníků z ciziny ve srovnání s loňskem zvýšil o 20 procent, příliv turistů je stále o více než 90 milionů lidí nižší než v roce 2019.

Nicméně všechny turistické oblasti na tom zdaleka nejsou špatně. Hotely a penziony na pobřeží a na ostrovech jsou ve své většině zamluvené na celé léto, a to jak hosty ze zahraničí, tak především samotnými Italy, kteří si říkají, že když nemohou do Karibiku nebo na Bali, jejich vlastní moře taky není k zahození.

Pandemie často vedou k obrození kultury

Hůře jsou na tom le città d‘arte neboli umělecká města, jak se tu říká metropolím, jako je Řím, Florencie nebo Benátky, které nabízejí silnou koncentraci historických památek a uměleckých děl ve svých palácích, galeriích a muzeích. S úbytkem turistů z Asie a Ameriky dnes všechny tyto instituce musí vyvíjet zvýšené úsilí k přilákání návštěvníků.

Čtěte také

Dlouhý lockdown a stále trvající bezpečnostní restrikce nutí vedení italských kulturních institucí k přehodnocení svých tradičních přístupů a k modernizaci systémů. Mnohá muzea v současné době oznamují otevření nových sálů a vystavení uměleckých děl dosud skrývaných v depozitářích.

Ředitel florentské Gallerie Uffizzi Eike Schmidt přišel v době uzavření muzeí s nápadem rozmístit některá díla ze své slavné galerie do menších muzeí v Toskánsku. Tím by se mohlo podařit odklonit příval turistů z této nejnavštěvovanější kulturní instituce Itálie a rozptýlit ho do okolních měst.

K tomu by měly sloužit i plánované cyklostezky, které mají tato místa spojovat. Cílem je skloubit kulturní turistiku se sportovní a vytvářet udržitelnější způsoby cestování.

Čtěte také

Krize kultury spojená s pandemií by díky podobným inovativním přístupům mohla docílit jednoho pozitivního výsledku: zlepšení situace v uměleckých městech, kde v předcovidových dobách kvůli masové turistice v létě nebývalo k hnutí.

Však také podle některých historiků pandemie často vedou k obrození kultury a v případě Itálie se například tvrdí, že morová epidemie ve středověku dala ve svém důsledku podnět ke zrodu renesance a humanismu.

Autorka je publicistka

autor: Veronika Lefrancois
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.