Transparency International: Nejtransparentnější kampaň má Nerudová. Na jedničku nedosáhl žádný z kandidátů
Nevládní protikorupční organizace Transparency International zhodnotila transparentnost předvolebních kampaní prezidentských kandidátů. Jde o třetí takové hodnocení od zavedení přímé volby prezidenta. V žebříčku hrálo roli několik kritérií. Z hodnocení nejlépe vyšla Danuše Nerudová. Následovali Marek Hilšer a Petr Pavel. Za nimi se umístil Andrej Babiš z hnutí ANO. Nejhorší známku získal Tomáš Zima. Sběr dat skončil 2. ledna.
„Sami jsme možná trochu očekávali, že výsledky budou lepší,“ nastiňuje expertka Transparency International Jana Stehnová. „Nejlepší známku získala Danuše Nerudová s výsledkem 2,1. Takže k jedničce se nepřiblížil vůbec nikdo.“
Čtěte také
Organizace kandidáty hodnotí podle předem definovaných kritérií, které sdílí i se samotnými kandidáty s dostatečným předstihem.
„Hodnotíme, zda ty informace poskytnou nejen nám, ale především, jestli jsou informace veřejné pro běžného voliče, tedy jestli se nachází ve veřejném prostoru, ať už v rámci jejich webové prezentace, to je ideální, anebo v případě třeba rozhovorů s novináři.“
Deset kritérií transparentnosti
Čtěte také
Kritérií je celkem deset. Hodnotí především transparentnost vedení kampaně související s finančními aspekty. „Ptáme se, jaké jsou v kampani příjmy. Rádi bychom, aby kandidáti deklarovali už s předstihem, s kolika penězi z vlastní kapsy plánují do volebního klání jít. Současně nás zajímá aspoň plánovaný rozpočet.“
„Dále se ptáme i na složitější otázky, které ovšem považujeme za velmi důležité, a to je zveřejňování subdodavatelů, agentur nebo nějakých dalších entit, které se na kampani podílejí.“
Zaměřují se také na kampaň v online prostředí. „Vidíme, že její význam stále roste. Za poslední tři volby to můžeme říct vcelku jednoznačně. Požadujeme tedy od kandidátů, aby jasně deklarovali, na jakých profilech nejenom na Facebooku, ale napříč škálou sociálních sítí plánují svoji volební agitaci uskutečňovat.“
Čtěte také
Transparency International záporně hodnotí i to, že chybí informace o budoucím personálním obsazení kanceláře prezidenta. „Toto kritérium jsme přidali letos nově. Za ta dvě funkční období prezidenta Miloše Zemana jsme viděli, že vliv prezidentské kanceláře je vcelku enormní a asi výrazně větší, než kdokoliv předpokládal.“
„Navíc jsme i v rámci různých výzkumů veřejného mínění zaznamenali, že veřejnost má zájem tyto informace vědět dopředu. Ono to pomáhá i v představě, jakým ideovým směrem se kandidát bude potom ubírat ve chvíli, kdy úřad bude zastávat,“ dodává Stehnová.
Jak nevládní protikorupční organizace Transparency International zhodnotila využívání spolků pro zaštítění kampaně v době sběru podpisů? Poslechněte si celý rozhovor v audiozáznamu. Moderuje Martina Mašková.
Související
-
Jak číst předvolební průzkumy? Přimhuřte oči, nesledujte čísla, ale výšku sloupců, radí sociolog
Co znamenají výsledky aktuálních průzkumů veřejného mínění, které mapují voličské preference u prezidentských kandidátů? Jak tato různá čísla číst a o čem vypovídají?
-
Prezident by měl mít politickou zkušenost, dva ze tří favoritů voleb ji nemají, říká Zeman
„Podobně jako se nenecháte operovat chirurgem, který nevystudoval medicínu, tak asi nebudete chtít za prezidenta někoho s téměř nulovými zkušenostmi.“
-
Analytička Perknerová: Televizní debaty jsou Babišova slabina. Neumí udržet emoce na uzdě
V prezidentské volbě se bude pravděpodobně rozhodovat mezi Danuší Nerudovou, Andrejem Babišem a Petrem Pavlem, naznačují renomované agentury pro průzkum veřejného mínění.
Čekání na prezidenta
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.