Trabant byl z nouze cnost, ale ve své době to byl docela moderní automobil, myslí si cestovatel Dan Přibáň

12. květen 2021

Největší audioportál na českém internetu

Dan Přibáň. Neodbytná Indie, čtyři nejšílenější dny v Číně, slzy v cílové rovince | Foto: Vojtěch Duchoslav, Tiskový servis Trabantem napříč kontinenty

Poslechněte si další díl seriálu 30 let poté

Před 30 lety sjel z výrobní linky poslední kus vozítka, které si vysloužilo výsměch ale i srdce dobrodruhů. Trabant se dá považovat za fenomén komunistické éry Východního bloku střední Evropy i za symbol pádu železné opony.

Cestovatel a novinář Dan Přibáň připomíná, že v době, kdy se Trabant začal vyrábět, bylo to na svou dobu poměrně moderní auto. V průběhu let povážlivě zastaral, takže automobilka Sachsenring se sídlem v saském Zwickau už nemohla konkurovat automobilkám ze Západu.

Legendární trabant z NDR vyobrazený na Berlínské zdi

I tak se ale na trabant v NDR čekalo velmi dlouho. „Byla to z nouze ctnost,“ říká Přibáň.

Dodává, že když pak měli východoněmečtí občané možnost přes pražskou ambasádu Spolkové republiky Německo utéct na Západ, neváhali a auta nechali svému osudu v ulicích československé metropole. Minimálně do doby, než si je někdo z příbuzenstva zas odvezl zpět.

Po pádu železné opony v roce 1991, výroba duroplastového vozítka nadobro skončila. S postupem času se ale ze symbolu socialistického motorismu stal veterán a dnes je o trabanty opět zájem.

Trabant (ilustrační foto)

Trabant 601

Ve své době byl Trabant 601 velmi progresivním automobilem, který byl jako první v masové míře vyráběn z plastů. Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou.

Poslechněte si celý díl série 30 let poté Zuzany Markové. 

Mohlo by vás zajímat