Těším se na autonomní auta, říká bývalý závodník Jan Charouz

Jan Charouz
Audio svět na jednom místě Audio svět na jednom místě Jan Charouz
0:00
/
0:00

Závodil v Le Mans, testoval formule 1, ale to mu nestačilo a odešel do světa byznysu v době, kdy jméno Charouz už v Česku díky jeho otci Antonínovi svou stopu udělalo. U aut zůstal, ale v Česku chce lidi naučit automobily sdílet.

Jan Charouz, výkonný ředitel HoppyGo, o autě říká, že je pro něj užitečnou věcí, se kterou může být i hodně zábavy, ale ne vždy najednou. „Auta jsou zábavná na okruhu, ale to nemá nic společného s jízdou v autě na silnici, kde si ho nemůže člověk užít. Jezdí se tam pomalu a bezpečně a proto, abychom se někam dostali.“

Půjčují si nejen mileniálové

HoppyGo primárně cílí na generaci mileniálů, tedy lidí ve věku 25–35 let. Nejtypičtějšímu uživateli je podle šéfa společnosti právě kolem 30 let. Ovšem auta si nepůjčují jen mileniálové.

Sdílenou ekonomikou protékají v Česku už miliardy korun, potenciál je ještě vyšší

airbnb

Sdílenou ekonomikou v Česku už dnes protékají miliardy korun. Podle nové studie společnosti Deloitte je ale potenciál mnohem vyšší, byť jde o oblast, kde občas chybí jasná pravidla. Nejčastěji se v souvislosti s tímto témate hovoří o společnostech Airbnb nebo Uber. Existuje ale mnoho dalších služeb, které do škatulky sdílené ekonomiky spadají.

„Sice to byl náš předpoklad, ale ukázalo se, že zajímáme prakticky všechny generace, začínáme u dvacítky a končí to u sedmdesátky. Měli jsme třeba sedmdesátiletý pár, který si půjčil na výročí svatby auto na výlet do Moldávie,“ popisuje Charouz, podle kterého už na autě tak moc nezáleží. „V běžném provozu je nakonec jedno, jestli je auto takové nebo makové.  Kdyby byly už autonomní auta, tak jsem nejšťastnější. Mohl bych si sednout dozadu a dívat se třeba na film.“

A podle bývalého závodníka to odpovídá jeho generaci, kterou označuje za přelomovou. „Nedávno mi bylo 30 let a moje generace auto bere víc jako utilitu. Auto je vlastně takové nutné zlo na dopravu, než že by to bylo něco, co je pro nás důležité. Mnohem víc je podle mne pro mou generaci třeba mobilní telefon, protože tím mobilem si jsme schopni objednat jakékoliv auto,“ bortí tradiční pohled na automobil.

HoppyGo je v podstatě půjčovna aut mezi lidmi a jejich prací je tuto transakci jednoduše, bezpečně a rychle zprostředkovat. Platforma si klade za cíl ochránit obě strany i systémem vzájemného hodnocení. Na rozdíl od autopůjčovny zde hraje roli osobní vztah, protože když si auto půjčujete a také vracíte, tak přímo majiteli vozu. Těch má HoppyGo aktuálně v nabídce tisícovky a jsou mezi nimi běžná auta za několik stovek za den i prémiová auta za 10 tisíc – třeba Maserati či Aston Martin.

Potenciál sdílení

HoppyGo se před necelým rokem sloučil se SmileCar a ještě výrazněji se tak posílila její dominance na českém trhu a je suverénně největší carsharingová společnost v Česku. Konkurence ale díky jeho malé velikosti a začátku odvětví podle Jana Charouze neměla šanci přinést svůj efekt. I pro uživatele je prý silná společnost výhodnější.

Zákony doženou i sdílenou ekonomiku, i když se bez nich obejde, říká analytik

Stávka taxikářů proti Uberu na letišti

Půjčování vlastního bytu nebo auta cizím lidem za peníze je stále populárnější, a to po celém světě. Sdílená ekonomika je možností výdělku pro miliony lidí, ale také noční můrou pro berní úřady nebo provozovatele tradičních živností jako jsou hoteliéři nebo taxikáři. Právě ti v pondělí protestovali na pražském Letišti Václava Havla proti stále populárnějšímu Uberu. Taxikáři i mnozí politici argumentují tím, že řidiči Uberu nemají zkoušky ani dostatečně prověřené vozy a neplatí daně.

„Český trh je opravdu malý a uživatelé se nerozmělňují mezi dvě společnosti. Měli jsme stejné vize a jako jedna velká společnost máme více prostředků na investice do produktu a můžeme tak rychleji projít fází rozvoje,“ vysvětluje Charouz s tím, že investice proudí kromě vývoje produktu hlavně do marketingu.

Za HoppyGo aktuálně stojí Škoda Auto, což je velmi silný partner a Jan Charouz vysvětluje, v čem je pro výrobce aut zajímavé podporovat společnost, která chce lidi naučit auta sdílet. „Třeba se snažíme využít demoauta z dealerské sítě Škodovky v naší flotile. To znamená, že náš uživatel přijde auto vyzvednout k dealerovi do showroomu a zákazník si může auto na víkend půjčit, vyzkoušet a třeba se mu tak zalíbí, že si ho nakonec koupí,“ dodává Charouz, který v trhu sdílení aut vidí obrovský potenciál a čeká, že se každým rokem minimálně zdvojnásobí.

Spustit audio

Související