Svět vzdělávání se změnil, ale jen v těch nepodstatných věcech, myslí si ředitel pedagogického institutu
Začaly prázdniny, co by ale řekl současnému vzdělávání slavný teoretik pedagogiky Jan Amos Komenský? „Naše současné školství si určitě představit neuměl, ale i my jsme si některé dnes běžné věci neuměli představit před pěti i deseti lety,“ odpovídá Ivo Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu.
„Lidstvo prošlo neuvěřitelnými epochami, evoluční psychologové říkají, že za posledních 40 tisíc let se svět změnil zásadně, ale jen v těch nepodstatných věcech,“ doplňuje v debatě Vertikály.
Čtěte také
A Jupa pokračuje: „O tom, že žijí v zásadní a přelomové době si možná mysleli i naši předci. Vzdělávání, to, co člověka vede k tomu, že se učí nové věci a co mu k tomu pomáhá, tak to se vlastně nemění. Komenský to pojmenoval ve své době dobře, navíc tak obecně, že to nepřekvapivě platí i dnes.“
„Kdybych si měl tipnout, jak by Komenský reagoval, mohl by říct: ,Je to neuvěřitelné, ale nic zásadně nového. Musíte si s tím poradit stejně, jako to zvládli všichni před vámi‘,“ dodává ředitel Jupa.
Míň memorování
„Rozdíl mezi současností a dobou Amose Komenského je dle mého v tom, že gró vzdělávání tehdy bylo ve větším memorování, kterým žáci získávali i informace,“ myslí si ředitelka Základní školy ve Světicích Pavla Žižková.
Čtěte také
„Současný trend je už víc spolupráci a dialogu. Děti jsou podporovány v kreativitě a jedna z klíčových kompetencí je podnikavost. Takže role učitele už není autoritativní až autoritářská, spíš partnerská,“ uzavírá ředitelka školy.
Celou debatu Vertikály najdete v audiozáznamu, ptá se Eva Hůlková.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka

