Svět vzdělávání se změnil, ale jen v těch nepodstatných věcech, myslí si ředitel pedagogického institutu

29. červen 2025

Začaly prázdniny, co by ale řekl současnému vzdělávání slavný teoretik pedagogiky Jan Amos Komenský? „Naše současné školství si určitě představit neuměl, ale i my jsme si některé dnes běžné věci neuměli představit před pěti i deseti lety,“ odpovídá Ivo Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu.

„Lidstvo prošlo neuvěřitelnými epochami, evoluční psychologové říkají, že za posledních 40 tisíc let se svět změnil zásadně, ale jen v těch nepodstatných věcech,“ doplňuje v debatě Vertikály. 

Čtěte také

A Jupa pokračuje: „O tom, že žijí v zásadní a přelomové době si možná mysleli i naši předci. Vzdělávání, to, co člověka vede k tomu, že se učí nové věci a co mu k tomu pomáhá, tak to se vlastně nemění. Komenský to pojmenoval ve své době dobře, navíc tak obecně, že to nepřekvapivě platí i dnes.“ 

„Kdybych si měl tipnout, jak by Komenský reagoval, mohl by říct: ,Je to neuvěřitelné, ale nic zásadně nového. Musíte si s tím poradit stejně, jako to zvládli všichni před vámi‘,“ dodává ředitel Jupa. 

Míň memorování

„Rozdíl mezi současností a dobou Amose Komenského je dle mého v tom, že gró vzdělávání tehdy bylo ve větším memorování, kterým žáci získávali i informace,“ myslí si ředitelka Základní školy ve Světicích Pavla Žižková. 

Čtěte také

„Současný trend je už víc spolupráci a dialogu. Děti jsou podporovány v kreativitě a jedna z klíčových kompetencí je podnikavost. Takže role učitele už není autoritativní až autoritářská, spíš partnerská,“ uzavírá ředitelka školy. 

Celou debatu Vertikály najdete v audiozáznamu, ptá se Eva Hůlková.

autoři: Eva Hůlková , lup
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu