Sunseeker Duo - lehký dvoumístný solární letoun

23. květen 2014
Solární letoun Sunseeker Duo

Solární letoun Sunseeker Duo je oproti ambicióznímu švýcarskému stroji Solar Impulse skoro 10krát lehčí a i celkově skromnější. Svými rozměry, elegantním vzhledem i některými funkcemi připomíná standardní civilní motorový kluzák. Nechystá se však na cestu kolem světa ani na pompézní mezikontinentální lety.

Výrobcem Sunseekeru Duo je malá americká firma Solar Flight. Její tvůrce a majitel Eric Scott Raymond je také hlavním pilotem. Solární letouny s typovým označením Sunseeker mají za sebou dlouhou a bohatou historii, také řadu rekordů a úspěchů. První Sluncem poháněné lety uskutečnil Eric Raymond s předchůdcem dnešního Sunseekeru již v roce 1990. Téhož roku s ním podnikl i první Sluncem poháněný přelet Spojených států. V letech 2006-2009 Eric Raymond pracoval pro Bertranda Piccarda, vyvíjel systém solárních článků právě pro jeho letoun Solar Impulse.

Další model firmy Solar Flight, Sunseeker II, byl postaven v roce 2002 a v roce 2006 získal lithiové baterie o sedmkrát větší měrné kapacitě a také silnější motor. V roce 2009 překonal jako první sluncem poháněný letoun Alpy. Současný model Sunseeker Duo je prvním dvoumístným letounem v této řadě a jeho stavba začala po roce 2009. Sunseeker Duo je určen pro sice neokázalé, zato pravidelné a rutinní používání. Vysunovací podvozek má tvar klasické tříkolky a poměrně dlouhá křídla se mohou v hangáru složit tak, že letadlo nezabírá větší půdorys než Cessna 172.

Solární letoun Sunseeker Duo

Elektromotor, pohánějící letoun, má výkon 25 kilowattů (33 a půl koňské síly) a energie potřebná pro jeho činnost je shromažďována v sadě baterií, které jsou umístěny v trupu. Za běžných podmínek stroj vydrží křižovat nepřetržitě 12 hodin, než se vyčerpá jeho veškerá energie. Letoun má rozpětí křídel 22 metrů a jeho prázdná hmotnost činí pouze 280 kilogramů. Na vrchní straně křídel a ocasu je rozmístěno přes 1500 slunečních článků s 23% účinností konverze sluneční energie na elektrickou. Za základ jeho stavby vzal jeho konstruktér starý kluzák Stemme S-10, jehož prázdná hmotnost činila původně přes 640 kilogramů.

V minulých měsících se Eric Raymond věnoval podrobnému testování systémů letounu a jeho letových vlastností. Nasbírané informace využil k odstranění chyb a k jeho optimalizaci.

Zdroje: Phys.Org, Solar Flight 1, Solar Flight 2, Gizmag, AOPA

autor:Pavel Vachtl
  • Technologie