Studenti mají po covidu úplně „rozbité“ vztahy – to pak vede k šikaně, myslí si kantor z SOŠ Vacek
„Zneužívání tabákových výrobků a alkoholu, to je něco, co jsme dělali asi všichni v době dospívání. Ale teď po covidu, mně přijde, že děti jsou úplně rozbité, hlavně pokud jde o vztahy,“ říká Zbyněk Vacek, který učí angličtinu a ruštinu na Střední odborné škole a učilišti ve Vlašimi, kde má zároveň v gesci metodiku prevence rizikového chování.
Čtěte také
„To znamená, že je pro mladé dnes těžké navazovat sociální vztahy a vazby. A tím pádem dochází k šikaně a bohužel je to i sebepoškozování,“ dodává v pořadu Hovory.
Vacek se metodice prevence rizikového chování věnuje už několik let, a tvrdí, že nejzákladnější jsou mezilidské vztahy, resp. vztahy mezi studenty a kantorem.
„Musí ke mně cítit důvěru, což se nějakým způsobem daří. Nevím, jestli to jako je ve mně, nebo vyzařuji energii, která je k tomu přivede, ale oni se svými problémy za mnou opravdu chodí,“ popisuje.
Otevřená komunikace pedagogů s dětmi a mladistvými má podle něj příznivý vliv na klima ve školních kolektivech. „Myslím, že část učitelů a učitelek stále lpí na falešné autoritě. Žáci nejvíc ocení, když je berete jako sobě rovné a vědí, že je nepodrazíte," vysvětluje.
Víc si poslechněte v pořadu Hovory, ptá se Markéta Vozková.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.