Spor o Pražský okruh? Trasa se nehodí do 21. století, vadí Dolním Chabrům. Podle ŘSD je to sobecký argument

8. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Opravy tramvajového pásu na Palackého náměstí způsobují kolony.

Přes pražský Spořilov projíždějí denně tisíce kamionů. Z periferie míří do města proto, že zatím neexistuje jihovýchodní část Pražského okruhu. Spojnice dálnic D1 , D10 a D11, takzvaná stavba 511, má být dlouhá 12 kilometrů a její cena je aktuálně 9, 4 miliardy korun. Nepravomocné územní rozhodnutí padlo už před rokem, jenže desítky odvolání přípravy k zahájení stavby zarazily. Komu chystaná stavba nejvíc vadí a kdo ji netrpělivě vyhlíží, odpoví Zaostřeno Jana Hergeta.

Dálniční okruh kolem Prahy totiž končí u Modletic a stavba 511, která by ho propojila s dálnicemi od východu, je stále v nedohlednu.

Čtěte také

„Denně jsou kolem nás kolony a popojíždí nám dvacet metrů od ložnice, obýváku. Trvá to jedenáct let. My už nemáme kapacitu únosnosti, další zhoršení už bychom asi nesnesli,“ popisuje frustraci obyvatel Spořilova Jana Růžičková.

„Ty kolony nám způsobují problémy, hlavně tedy hluk a prach, to je na sídlišti nesnesitelné. Projevuje se to zejména v odpoledních a večerních hodinách. Řada lidí si stěžuje, že nemůže ani vyvětrat,“ tlumočí za spořilovské Růžičková a vypočítává, kdo v jejím okolí onemocněl rakovinou nebo Parkinsonovou chorobou. Podle ní jde o důsledek života v hlučném a prašném prostředí.

Pomohla by dostavba Pražského okruhu, ta se ale neustále oddaluje. „Myslíme, že ani vláda, ani magistrát nedělají všechno pro to, co by mohli. Nesnaží se situaci urychlit,“ vadí Růžičkové.

Kolony nám způsobují problémy, hlavně tedy hluk a prach, to je na sídlišti nesnesitelné.
Jana Růžičková

Další posun ve stavbě okruhu nyní závisí na tom, jak odvolání proti nepravomocnému územnímu rozhodnutí ke stavbě 511 posoudí jihočeský krajský úřad. Tomu věc přidělilo ministerstvo pro místní rozvoj v reakci na jedno z odvolání, které se týkalo se primátora Zdeňka Hřiba (Piráti).

Čtěte také

„Postaveno to bylo na tom, že já, a tím pádem celý magistrát jsme podjatí. Protože o ten okruh až příliš usiluju, dávám na Facebook posty o tom, jak je to potřeba pro Prahu, máme to ostatně v koaličním programu. Myslím, že je to poněkud zvláštní,“ říká primátor a dodává: 

„Spis musel do Jižních Čech odvést kamion, tak je ta dokumentace objemná.“

Proti stavbě jsou Dolní Chabry

Jednou z pražských městských částí, které odvolání podávaly, jsou i Dolní Chabry. „Úsek 511 předurčuje další vedení trasy Pražského okruhu, tedy včetně našeho úseku 519. Myslíme si, že tato trasa, jejíž prvopočátek se datuje do 30. let minulého století, nevyhovuje 21. století,“ tvrdí starostka Kateřina Šilhová Šafránková z uskupení Za lepší Chabry.

Čtěte také

Na projektu shledává řadu pochybení. Například podle ní nebylo dostatečně zdůvodněno, proč se má stavět právě na plánovaných místech. „Mezi zásadní vady patří nedostatečné posouzení variantního řešení. Od začátku se tvrdí, že existuje jediná možná varianta, ale nebylo to dostatečně odůvodněno.“

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl upozorňuje, že námitky nepodala žádná z městských částí nebo obcí, kterých se aktuální stavba dotýká. Odvolaly se například městské části vzdálené od stavby víc než deset kilometrů. 

„A důvod, proč protesty podávají, je, že se snaží brzdit stavbu. Podle mého názoru to jsou obce na severním a severovýchodním okraji Prahy, kterých se bude týkat linie poslední části okruhu. Říkají si, že čím déle zablokují jihovýchodní část, tím později, nebo možná nikdy se bude stavět u nich. Z lidského pohledu je to sobecké, nechávají za sebe trpět jiné,“ říká s odkazem na životní podmínky lidí na Spořilově.

Co navrhuje starostka obce Dolní Chabry? Jaké další možnosti se nabízejí? Poslechněte si celé Zaostřeno Jana Hergeta.

autoři: Jan Herget , kac
Spustit audio

Související