Šéfka Učitelské platformy: Otevření škol musí být bezpečné. Možná by se mohly potkávat malé skupiny

10. listopad 2020

Ministr školství Robert Plaga (za ANO) slíbil, že připraví jasná kritéria, po jejichž splnění by se žáci mohli vrátit k normální výuce. Předsedkyně profesního sdružení Učitelská platforma Petra Mazancová ale poukazuje na to, že děti jsou často bezpříznakovými přenašeči: „Prioritou je co nejbezpečnější návrat dětí do škol. A to pro děti, učitele i celou společnost.“

Připomíná, že pedagogové byli před uzavřením škol jednou z nejvíce zasažených profesí. Na konci září mezi nimi bylo čtyři a půl tisíce nakažených a je třeba zjistit, kde a jak se nakazili. Školy by se tak měly otevřít teprve na základě konkrétních dat a studií.

Čtěte také

„Jako učitelce a matce čtyř dětí mi jde o to, aby to bylo bezpečné pro děti, mě i moji maminku, která se s nimi bude setkávat. Abychom se jako společnost nesnažili dostat děti do škol za každou cenu,“ apeluje učitelka.

Učitelská platforma varuje, že pokud nedojde k navýšení testovacích a trasovacích kapacit u nakažených bez příznaků, koronavirus se do škol vrátí.

Chceme, aby epidemiologové naplánovali návrat do škol na základě dat. Ne proto, že to chtějí rodiče nebo společnost.
Petra Mazancová

„Trasovací systém selhal a já se s tím odmítám smířit. Školy máme zavřené déle než měsíc a co jsme za tu dobu udělali pro to, abychom se připravili na návrat dětí?“ ptá se Mazancová.

Čtěte také

„Chceme, aby epidemiologové naplánovali návrat do škol na základě dat. Ne proto, že to chtějí rodiče nebo společnost. Francouzští učitelé stávkují za to, aby byla posílena jejich bezpečnost a dodržovány hygienické předpisy – doufám, že se do této situace nechceme dostat, abychom školy otevřeli neuváženě,“ zdůrazňuje.

Mazancová zároveň dodává, že učitelé se do škol rádi vrátí, jakmile to bude bezpečné: „Nikdo z nás si distanční výuku úplně nepřál a jen málokdo si v ní libuje. Postrádáme kontakt s žáky a studenty. A těšíme se na ně.“

Doufáme, že budou na přijímací zkoušky dva pokusy, a bylo by fajn, kdyby tam letos CERMAT nedával žádné špeky.
Petra Mazancová

V současné situaci si nedokáže návrat dětí do škol představit. Pokud by se zlepšila, například na úroveň ze začátku září, měli by učitelé nejdříve dostat ochranné prostředky a vyučování by mělo probíhat v menších skupinkách.

„Děti potřebují chodit do školy, ale možná ne denně. Možná by stačilo, kdyby se objevily ve škole jednou týdně v menších skupinách, viděly paní učitelku, měly sociální kontakt a pak mohly pokračovat v distanční výuce,“ navrhuje šéfka Učitelské platformy.

Čtěte také

Prioritu by přitom měly mít děti, které vypadly z distanční výuky. Ta podle Mazancové na mnoha školách funguje dobře a a priori neznamená zanedbání dětí. Učitelská platforma ovšem zároveň vyzývá k tomu, aby CERMAT kvůli distanční výuce a celkově ztíženým podmínkám do jednotných přijímacích zkoušek nezařazoval složitější látku.

„Ideální by bylo jednotnou přijímací zkoušku zrušit, ale pro děti by to byla ještě větší nejistota. Doufáme, že budou dva pokusy, a bylo by fajn, kdyby tam letos CERMAT nedával žádné špeky,“ vyzývá Mazancová.

Je na čase zredukovat učivo? Poslechněte si celý rozhovor v záznamu Interview Plus.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.