Šéf Divadla Na zábradlí Štědroň: Děláme hledačské, postdramatické divadlo
„Divadlo je v našem pojetí hledačské a občas to nevyjde,“ říká o svém týmu, který stojí třeba za inscenací dopisů Jana Wericha a Jiřího Voskovce, ředitel Divadla Na zábradlí Petr Štědroň. „Pokud nás text zaujme hlubším sdělením, které se vyvíjí dobově a je jiné třeba za deset let, tak se snažíme najít nějaké společné jmenovatele. Je pro nás velmi zajímavá kulturní historie, která je za tím textem. Na ní se dají ilustrovat naše dějiny.“
A vysvětluje: „Je to trend, kterému se v Německu říká postdramatické divadlo. My si to drama vytváříme přímo na tělo hercům a dokážeme na základě příběhů vytvářet atmosféry, obrazy, které si samozřejmě domýšlíme. Ale vždycky se snažíme držet reality a ilustrovat tím naše společné dějiny.“
Čtěte také
O společnosti v Německu, kterou dobře zná, dramaturg, překladatel a kunsthistorik Štědroň říká:
„Německá společnost je otevřenější, liberálnější, je to vidět i na velkých evropských krizích – jak se dokáže s nimi vyrovnat. Divadlo je tam progresivní, více než u nás artikuluje každodenní problémy, každodenní političnost, aniž by opouštělo poetiku divadla. Má mnohem větší společenskou validitu a je to i otázka financí.“
Jaké neúspěchy má Petr Štědroň za sebou? Jak se mu žilo v Brně, kde jeho otec spoluzakládal legendární Divadlo Husa na provázku? Poslechněte si Hovory Vlastimila Ježka.
Související
-
Umění si na sebe nemůže vydělat, to prostě není možné, říká hudebník a vydavatel Ostrouchov
„Nějaké umění si na sebe vydělat zvládne, protože má širší komerční potenciál. Ale nepovažuji za správné, aby jen takové mělo právo na existenci,“ říká Petr Ostrouchov.
-
Střihač je ten, kdo skládá celý film tak, jak to herci zahráli a režisér viděl, říká Jan Mattlach
„Snažím se lidem koukat do očí, protože emoce a příběh často vypráví právě oči jednotlivých postav.“
-
Spisovatel Petr Borkovec: Moje texty se tváří jako velmi intimní, ale nejsou. Je to literatura
„Když autor čte, tak dává svému dílu interpretaci. A u poezie je to výrazné, protože ta interpretace je často úplně jiná, než když to lidé čtou očima,“ říká Petr Borkovec.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.