Střihač je ten, kdo skládá celý film tak, jak to herci zahráli a režisér viděl, říká Jan Mattlach
„Tak jako scenárista psal jednotlivá slova za sebou, aby složil syntézu příběhu, tak střihač poté, co byl příběh rozložen na prvočinitele natáčené, to ve střižně znovu skládá – tu esenci příběhu tak, jak to herci zahráli a režisér viděl,“ popisuje svoji práci na filmu uznávaný střihač Jan Mattlach.
„Pro mě je to eklektická činnost. Využívám nadání všech ostatních, kteří na tom dělali přede mnou, sedím ve střižně a jen se na to nadání koukám. Pracuju s tím, co bylo natočené, tak, aby se to stalo srozumitelným příběhem, aby to mělo emoce,“ vysvětluje Mattlach a dodává:
Čtěte také
„Snažím se lidem koukat do očí, protože emoce a příběh často vypráví právě oči jednotlivých postav.“
Do práce střihače se podle něj vkládá všechno, co člověk zažil: „Všechno, co ses v životě naučil. Kolik žen v tom životě bylo, kolik kamarádů, kolik šťastných a nešťastných lásek. Všechno se to implantuje do příběhu, který máš před sebou. A trochu se chvěješ, je to napínavé, protože si vážíš práce všech před tebou a říkáš si: Bylo by dobrý to nezkazit,“ přiznává Mattlach.
Klíčové podle něj je, jak si střihač „sedne“ s režisérem:
„Je to vlastně strašně intimní. Když v tom není chemie jako v jakémkoliv vztahu, tak si můžeš tisíckrát racionálně říkat, jak by to bylo báječný spolu dělat, ale pak zjistíš, že to nefunguje. Že nemáte podobný názor na film a způsob vyprávění,“ říká Mattlach, který je držitelem dvou Českých lvů.
Poslechněte si celé Hovory Ondřeje Kepky.
Související
-
Karel Gott měl nelehké odcházení, ale byl statečný a vyrovnaný, říká jeho dokumentaristka Špátová
„Měla jsem ten obrovský dar, že jsem mohla s Karlem Gottem strávit rok života,“ říká dokumentaristka Olga Špátová.
-
Oprava Winternitzovy vily od Adolfa Loose se prolínala s objevováním vlastní rodiny, vzpomíná dědic
„Do svých šestnácti let jsem netušil, že jsem židovského původu a že pocházím z dost bohaté rodiny,“ vzpomíná majitel Winternitzovy vily v Praze David Cysař.
-
Umění si na sebe nemůže vydělat, to prostě není možné, říká hudebník a vydavatel Ostrouchov
„Nějaké umění si na sebe vydělat zvládne, protože má širší komerční potenciál. Ale nepovažuji za správné, aby jen takové mělo právo na existenci,“ říká Petr Ostrouchov.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.