Střihač je ten, kdo skládá celý film tak, jak to herci zahráli a režisér viděl, říká Jan Mattlach

15. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jan Mattlach

„Tak jako scenárista psal jednotlivá slova za sebou, aby složil syntézu příběhu, tak střihač poté, co byl příběh rozložen na prvočinitele natáčené, to ve střižně znovu skládá – tu esenci příběhu tak, jak to herci zahráli a režisér viděl,“ popisuje svoji práci na filmu uznávaný střihač Jan Mattlach.

„Pro mě je to eklektická činnost. Využívám nadání všech ostatních, kteří na tom dělali přede mnou, sedím ve střižně a jen se na to nadání koukám. Pracuju s tím, co bylo natočené, tak, aby se to stalo srozumitelným příběhem, aby to mělo emoce,“ vysvětluje Mattlach a dodává:

Čtěte také

„Snažím se lidem koukat do očí, protože emoce a příběh často vypráví právě oči jednotlivých postav.“

Do práce střihače se podle něj vkládá všechno, co člověk zažil: „Všechno, co ses v životě naučil. Kolik žen v tom životě bylo, kolik kamarádů, kolik šťastných a nešťastných lásek. Všechno se to implantuje do příběhu, který máš před sebou. A trochu se chvěješ, je to napínavé, protože si vážíš práce všech před tebou a říkáš si: Bylo by dobrý to nezkazit,“ přiznává Mattlach. 

Klíčové podle něj je, jak si střihač „sedne“ s režisérem:

„Je to vlastně strašně intimní. Když v tom není chemie jako v jakémkoliv vztahu, tak si můžeš tisíckrát racionálně říkat, jak by to bylo báječný spolu dělat, ale pak zjistíš, že to nefunguje. Že nemáte podobný názor na film a způsob vyprávění,“ říká Mattlach, který je držitelem dvou Českých lvů.

Poslechněte si celé Hovory Ondřeje Kepky.

autoři: Ondřej Kepka , kac
Spustit audio

Související