Vedla Dejvické divadlo. „Na svazáckost se dá spoléhat jen chvíli. Divadlo dává lidem víc, než stojí,“ říká Kejkrtová Měřičková
Divadelní manažerka Eva Kejkrtová Měřičková stála u zrodu známého Dejvického divadla. „Ze začátku jsme byli jako bezdomovci, obcházeli jsme popelnice a brali si, co kdo vyhodil, třeba židle. Ivan Trojan dodnes vzpomíná, jak jsme všichni nosili kulisy. Jenže časem potřebuje divadlo profesionální zázemí,“ vysvětluje náklady na divadelní provoz v Hovorech Ondřeje Kepky.
„Každé divadlo se dá ze začátku dělat za méně peněz než později. Spoustu věcí jsou lidé ze začátku ochotní dělat sami. Ale po určité době to svaté nadšení, ta svazáckost, musí pominout, protože tak nejde fungovat věčně. Divadlo musí začít fungovat profesionálně, mít v lidech zázemí. A náklady se zvyšují,“ tvrdí Kejkrtová Měřičková, která vedla v letech 1992 až 2019 Dejvické divadlo.
Čtěte také
Hodnotí tak i jeho vznik, u jehož zrodu stála spolu s Miroslavem Krobotem. „Začalo to s jeho příchodem. Myslím, že on chtěl, aby se to stalo, a tím, že to chtěl, se to podařilo,“ říká o proslulosti dejvické skupiny manažerka.
„Mirek Krobot měl jasnou představu, jak by to mělo vypadat, a s tou odešel z Národního divadla,“ dodává Kejkrtová Měřičková s tím, že na rozjezd divadla dostala skupina ze začátku zhruba milion korun.
První roky proto divadelníci fungovali na nadšení, které se ale nutně změnilo v profesionalitu divadelního souboru a náklady se zvyšovaly.
„Většina divadel jsou mistři ve spoření. To není oblast, kde lidé stojí s nataženou rukou. Divadla dávají společnosti mnohem víc, než ji stojí,“ tvrdí Kejkrtová Měřičková, která vystudovala produkci na Divadelní fakultě AMU a stala se uznávanou divadelní manažerkou.
Jak funguje financování české kultury? Má smysl hrát pro menší počet diváků tak, aby mohla divadla fungovat i době epidemie? Kolik by stál jeden lístek? Co mají společného divadelníci s ševci a firmou Baťa? Poslechněte si Hovory Ondřeje Kepky s Evou Kejkrtovou Měřičkovou.
Související
-
Miloš Šenkýř: Dvacet let. A ještě si počkáš, veřejnoprávní kulturo
Je to právě dvacet let, co s prvními volbami fakticky vznikly kraje. Tehdy propukla vlna „přehazování“ veřejných institucí.
-
Jan Hrušínský o otci Rudolfovi: Měl takové charisma, že když vešel na jeviště, divadlo ztichlo
Před sto lety se narodil slavný herec Rudolf Hrušínský. V jeho stopách kráčejí i oba synové. „Nikdy jsem se s tátou nesrovnával. To bych byl blázen," říká Jan Hrušínský.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.