Připadá mi fantastické, jak je možné ovládnout národ informacemi, říká o pandemii scenárista Baldýnský
Jsem si vědom, že hodnocení seriálu Láska v čase korony není žádná sláva, přiznává jeden z jeho tvůrců, scenárista a kreativní producent České televize Tomáš Baldýnský. „Rozhodně být lepší mohl a obávám se, že i měl. Minus celého projektu byly šílené podmínky,“ dodává.
„Jestli mi přijde líto, že lidé neocenili naši těžkou práci, že se to nebere v potaz? Ne. Myslím, že mají právo chtít to nejlepší,“ říká Baldýnský pro Český rozhlas Plus.
Čtěte také
„Trošku je mi ale líto, že ta doba byla tak pozoruhodná, že by bylo dobré ji dramaticky zpracovat. Ale nepláču nad špatným hodnocením, protože jsme se to pokusili udělat. Kdybychom ten seriál psali standardním způsobem, výsledek mohl být výjimečný,“ míní scenárista, který je také spoluautorem seriálu Comeback nebo komiksu Zelený Raul.
Přiznává, že jako tvůrce nedocenil, jak rychle se společnost mění. „Jak strašlivě dynamicky se vyvíjí situace a začínají se projevovat lidské pocity. My jsme vlastně vysílali tři týdny po napsání scénáře. A to bylo potom úplně jiné. A bylo také vidět, že na začátku lidi pandemie bavila a pak už o ní nechtěli v televizi vůbec slyšet. To bylo vidět na sledovanosti,“ konstatuje.
Z jiného světa
Proč tedy seriál v době pandemie? „Všichni vyděšeně seděli doma, nikdo nevěděl, co dělat. Byl jsem hrozně deprimovaný, bál jsem se, že se celá společnost zastaví. Říkal jsem si: pojďme pracovat, pojďme zkusit točit, nějak to jít musí,“ vzpomíná.
Čtěte také
A námět? „Když jsem koukal na televizi a viděl jsem, jak lidi sedí blízko sebe, třeba na koncertě, vypadalo to jako zprávy z jiného světa. Řekl jsem si: pojďme dát na obrazovku něco, co se děje teď – seriál z karantény vyprávějící o karanténě.“
„Přesně si pamatuju ten moment, kdy mě to napadlo: díval jsem se na televizi, na seriál Nemocnice na kraji města, kde operují doktoři v rouškách. A bylo to poprvé, kdy jsem se cítil tak nějak v současném světě,“ směje se scenárista.
Trochu haurství
„Většina přípravy seriálu pak byla hlavně o tom, jak to udělat. Vymýšleli jsme spoustu věcí, aby herci mohli být před kamerou spolu. Když jsme něco vymysleli a vypadalo to, že se to může, pak se ukázalo, že se to nemůže. Chtěli jsme se třeba vyhnout rouškám, tak jsme se rozhodli, že tam budou hrát lidi, kteří spolu i ve skutečnosti bydlí. Ale nakonec se ukázalo, že to nejde ani tímto způsobem a ztratili jsme další týden...“ připomíná nelehký proces natáčení.
Čtěte také
„Nakonec jsme dali hercům na hlavu průhledné plastové krabice, které podle našeho názoru splňovaly nařízení vlády o použití ochranných prostředků zabraňujících šíření kapénkové infekce. Říkali jsme jim OPUHA - ochranný prostředek umožňující hereckou akci. Nasadili jsme jim to na hlavu a začali jsme točit,“ přibližuje s tím, že scénář i organizace natáčení vznikala přes konferenční hovory.
„Všichni jsme se cítili odvážní, že jdeme do toho kreativně a produkčně. Protože takto se seriály nedělají. My jsme se pokusili během týdnů udělat něco, čehož příprava trvá minimálně dlouhé měsíce. A v tom jsem cítil odvahu a takové trochu haurství,“ dodává Baldýnský.
Pandemie mi vyhovuje
V Osobnosti Plus také přiznává, že koronavirová krize ho přivedla k zajímavým postřehům. „Přijde mi fantastické, jakým způsobem je možné národ ovládnout informacemi. Já třeba ve svém okolí nemám nikoho, kdo by byl nakažený nebo nemocný. Přesto jsem se choval stejně jako 90 procent národa. Velice poslušně a s respektem k věcem, které lidé viděli v televizi.“
Čtěte také
„Myslím, že s přiměřenou kampaní je možné náš národ přivést třeba k nějakému jinému názoru. Například k tomu, že za všechno nemůže virus, ale někdo jiný,“ myslí si.
„Druhá věc, která mě napadla, je, že mi pandemie vlastně vyhovuje. Protože se nějak zvlášť nemusím vídat s lidmi, na koncerty už jsem trochu starý, kino mám doma díky internetu... Takže jsem vlastně v pohodě,“ přiznává producent, scenárista a filmový publicista Tomáš Baldýnský.
Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Tomášem Baldýnským.
Související
-
Jiří Pehe: Epidemie koronaviru odkrývá slabiny ve fungování české kultury
Opatření přijatá vládou ve snaze zamezit šíření koronaviru těžce dopadnou na celé hospodářství.
-
Koronavirus k nám byl velice vlídný. Jednoho dne přijde něco dramatičtějšího, míní chirurg Šebek
Společně s Lékaři bez hranic se zúčastnil několika misí. Na začátku pandemie koronaviru se dobrovolně přihlásil do týmu Koronavirové expektační stanice. Proč?
-
Zaorálek: Nepočítejme s tím, že na podzim povolíme akce pro tisíce lidí. To je nereálné
Ministr kultury i nadále počítá s plánem investic do rekonstrukce a výstavby nových kulturních zařízení v regionech. A stavět se mohou i nové depozitáře.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.