Když přijdete na nápad, je to jako zamilování, říká Tomáš Baldýnský

6. červen 2017
Tomáš Baldýnský

„Tvůrčí práce má své fáze. Když přijdete na nápad, je to jako zamilování. Je to supr, protože vidíte všechny možnosti. Všechno je výborné a moc se na to těšíte. Marnost přichází ve chvíli zpracování. Tam najednou dolehne na člověka jeho nicota,“ říká scenárista a novinář Tomáš Baldýnský.

„Co je na psaní výborné je, že musíte vytvořit příběh a obvykle máte na začátku nějaké věci, které tam chcete mít. Začnete je splétat do budoucnosti a vidíte možnosti, které ty věci mají. Ale když se takto díváte na realitu, velmi často není překvapivá. Jsou tam věci, které nutně k něčemu povedou a nemyslím si, že člověk musí být velký vizionář, aby to předpověděl z toho, co má na stole,“ odpovídá Baldýnský moderátorce v souvislosti se seriálem Kosmo na otázku, zda se cítí být autorem, který vidí do budoucna, a pokračuje: „Myslím si, že práce scenáristy spočívá v tom, že má začátek a bude budoucnost. Když máte začátek, který i žijete, mnohdy se vám povede strefit do budoucnosti, která platí potom pro všechny.“


Filmový publicista, novinář, herec, producent a scenárista.Tomáš Baldýnský se narodil 4. srpna 1972 v Rakovníku. Působil jako filmový recenzent časopisu Reflex, fejetonista Lidových novin a občasný přispěvatel magazínu Novinky.cz.. Je jedním ze tří autorů komiksu Zelený Raoul, který vychází v Reflexu, a jeden ze zakladatelů humoristického serveru Kompost.cz. Od prosince 2006 do března 2008 byl předsedou Rady Fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie. V letech 2006 až 2010 byl šéfem scenáristického týmu seriálu Comeback na TV Nova a je také autorem scénáře k seriálu Kosmo. Od 1. července 2012 působil jako kreativní producent Filmového centra České televize.

Nelze se zachovat správně

Dění okolo redakce Lidových novin a novinářů mediální skupiny MAFRA se Tomáše Baldýnského, ačkoli ve styku s redakcí není a pouze do deníku přispívá, osobně dotklo. „Je to můj velký boj, jak se k tomu jako občan a autor teď postavím. Měl jsem napsaný rezignační fejeton. Je to obecné rozhodnutí člověka podobné tomu, jako jestli vstoupit do komunistické strany a měnit ji zevnitř. Mně se tohle nepovedlo, ale mohl bych argumentovat ve svůj prospěch. Protože v Lidových novinách mně do práce teď nikdo nijak nezasahoval. Potřeboval bych proto cenzurní zásah, abych se vyhranil. Minulý týden jsem měl fejeton ostře protibabišovský a nikdo se neozval. Bohužel fakt, že politik vlastní média, zamezuje lidem se zachovat správně. Když dobří lidé odejdou, znamená to, že jeho vliv bude ještě silnější a odpor redakcí proti manipulacím, doposud ne otevřeným, bude oslabený,“ uvádí novinář.


Z venčí je všechno dobře vidět. Proto jsou pro autora tak důležití dramaturgové a lidé, kteří nejsou do jeho práce tak ponoření.Tomáš Baldýnský

Karikatury mají ve veřejném prostoru své místo

O sporech mezi autory karikatur a karikovaných osobností po zkušenosti z časopisu Reflex a práci na komiksu Zelený Raul hovoří Baldýnský s nadhledem. „Myslím, že člověk, když vstupuje do veřejného prostoru a ovlivňuje ho, tím dává dalším lidem právo se k němu vyjádřit. Je to stejné, jako když se vyjádříte tiskem, nebo když si z lidí děláte legraci v hospodě. Když je nějakým způsobem karikujete, ve všech civilozovaných, svobodných zemích je to samozřejmé a mnohé tyto země jdou ještě mnohem dál. Nejlepší na tom mně přijde, že člověk, který soudí někoho, kdo si z něj dělá legraci, morálně prohrává už tím momentem, že ho soudí.“

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí s Tomášem Baldýnským >>
Spustit audio
autoři: Barbora Tachecí, Kateřina Chvátalová