Před 70 lety StB umučila faráře Toufara. Potřebovala rychlé doznání, vysvětluje historik Tomek
V prosinci 1949 se podle očitých svědků několikrát pohnul křížek v Číhošťském kostelíku. Státní bezpečnost kněze Josefa Toufara obvinila, že celý „zázrak“ sám zinscenoval a ve snaze získat přiznání ho umučila.
Příběh Číhošťského zázraku se oficiálně začal psát 11. prosince 1949. Jestli šlo o zinscenovanou událost, dodnes není známo. Odborníci se ovšem shodují, že StB celého příběhu pouze zpětně využila.
Čtěte také
Autor knihy věnované Josefu Toufarovi Jako bychom dnes zemřít měli, básník a publicista Miloš Doležal, upozorňuje na to, že farář se už v roce 1946 angažoval ve prospěch Československé strany lidové a proti komunistické straně.
Vyjadřoval se k obecným věcem a komunistickým představitelům tak mohl snadno překážet. Přesto se ale Doležal domnívá, že jednoznačné politické postoje nebyly hlavní příčinou farářova krutého osudu.
„Na přelomu let 1949 a 1950 komunistický aparát otevřeně vyhlásil válku katolické církvi,“ připomíná publicista. Církev měla stále své centrum na západě (v Římě), a o to větším byla nepřítelem.
StB využila příležitosti
Miloš Doležal je přesvědčen, že StB Číhošťský zázrak sama nezinscenovala. „Víme, že Státní bezpečnost do toho vplula až v průběhu ledna 1950, tedy o měsíc později.
Nějaké obvinění církve se režimu hodilo. Ta věc zázraku je ale hodně komplikovaná na to, aby to bylo připraveno.
Prokop Tomek
Stejný názor na věc má i historik Prokop Tomek z Vojenského historického ústavu. Podle něho by nebylo možné v tak malém kostelíku utajit podobnou provokaci.
Vyšetřovatelé to přehnali
V roce 1950 už přestávalo být denní praxí přímé fyzické násilí na vyslýchaných. „To bylo nejběžnější v letech 1948 a 1949. Později se to za pomoci sovětských poradců proměňovalo spíš v násilí nepřímé – upírání životních potřeb, spánku, totální izolace,…“ vyjmenovává Tomek.
„StB dokonce na začátku roku 1950 vydala rozkaz, kterým zakazovala mučení a fyzické násilí. Je potřeba říct, že po celou dobu nebylo fyzické násilí legální, vždycky to bylo něco, co se muselo utajovat i v rámci bezpečnostního aparátu a dělo se bez písemných příkazů.“
Prokop Tomek vysvětluje, že cílem použití násilí bylo získání rychlého výsledku. A to byl údajně i případ Josefa Toufara. „Příslušníci StB potřebovali doznání pátera Toufara, že celou věc nastrojil, aby to bylo využitelné komunistickou stranou. Jenomže svou horlivost vyšetřovatelé jednoznačně přehnali,“ uzavírá.
Související
-
Uprostřed stojí ten, kterého neznáte. Po stopách Číhošťského zázraku a umučeného kněze Toufara
Tragický příběh se začal odehrávat 11. prosince roku 1949, kdy se podle očitých svědků během kázání pátera Toufara sám od sebe několikrát pohnul krucifix.
-
Host Studia Leonardo: spisovatel Miloš Doležal o faráři...
Co obsahují zápisníky a dopisy faráře Josefa Toufara nalezené nedávno na půdě fary v Číhošti na Vysočině?
-
Okupace se připravovala dávno před 20. srpnem, připomíná historik Prokop Tomek
Hosty jsou Prokop Tomek z Vojenského historického ústavu a fotograf Josef Ráž. Pokračuje také zpravodajská rekonstrukce událostí z 20. srpna 1968.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.