Pod náměstkem Scheinherrem se z kola v Praze stal fetiš, kritizuje Jiří Pospíšil koaličního partnera
Doprava bývá v Praze pravidelně jedním z hlavních volebních témat. A podle všeho tomu nebude jinak ani v letos na podzim v nadcházejících komunálních volbách. „Každý z nás se denně pohybuje z místa na místo. Proto je doprava vždy téma, které nejvíce rezonuje,“ je přesvědčená poslankyně a starostka městské části Praha 5 Renáta Zajíčková (ODS).
Milena Johnová, za Praha Sobě, radní Prahy pro oblast sociální politiky a zdravotnictví
Zuzana Poláková, architektka a urbanistka z nevládní organizace AutoMat
Jiří Pospíšil, TOP 09, europoslanec, zastupitel Prahy
Renáta Zajíčková, ODS, poslankyně, starostka Prahy 5
„Kdybych to měla charakterizovat několik slovy, tak by to byly chaos, komplikace a dopravní hřiště. Koordinace ze strany hlavního města je velmi chabá. Občané nejsou informováni a dotazují se třeba nás, starostů. My jim ale leckdy nejsme schopni odpovědět, proč došlo ke konkrétní uzavírce,“ říká Zajíčková.
S tím nesouhlasí Zuzana Poláková, architektka a urbanistka z nevládní organizace AutoMat. „Mám pocit, že se současnou koalicí se začala budovat nějaká vize a že jsme se některými – byť drobnými – změnami začali přibližovat západní Evropě,“ míní.
Dopravní koordinátor
Starostové městských částí opakovaně magistrát vyzývali k lepší koordinaci uzavírek a dopravních omezení. S tím podle nich měl pomoci především koordinátor dopravních staveb. „Ty návrhy od starostů přicházejí opakovaně, ale většinou nejsou reflektovány,“ vadí Zajíčkové.
Čtěte také
Rozdílný pohled na způsob řešení dopravy mají i jednotlivé koaliční strany.
„Mrzí mě, že ani na podzim, kdy se ukázalo, že koordinátoři by měli pro pražskou dopravu smysl, je zastupitelstvo neustanovilo. Radní Adam Scheinherr (Praha sobě) řekl, že tím hlavním koordinátorem je on,“ popisuje europoslanec a pražský zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09).
Z něčeho v zásadě bohulibého se tak pro Pražany stala noční můra.
Jiří Pospíšil
„Najednou se ukázalo, že jsou tady docela velké peníze na investice do dopravní infrastruktury, že jsou dokonce vyřešena všechna povolení, aby se mohlo začít opravovat. Ale chyběl tu nějaký profík, který by to zkoordinoval tak, aby nenastal chaos,“ tvrdí Pospíšil a dodává:
„Z něčeho v zásadě bohulibého se tak pro Pražany stala noční můra.“
Prahou na kole?
Emoce budí nejenom dopravní uzavírky, ale i na mnoha místech vznikající cyklo pruhy, které mají za cíl zpřístupnit Prahu cyklistické dopravě. „Spousta lidí by chtěla jezdit po Praze na kole, ale bojí se, a tak využívají jiné druhy dopravy,“ věří urbanistka Poláková.
Čtěte také
Cyklistická infrastruktura podle ní chyběla především v první vlně koronavirové pandemie.
„Lidé se začali bát jezdit městskou hromadnou dopravou. A najednou vám v té komplexní situaci chybí jeden důležitý článek. Jakmile ten jeden článek vypadne, zatíží se všechny ostatní. V případě, že vám tam nějaký další článek chybí z jiných důvodů – třeba proto, že cyklistická infrastruktura v Praze pořád není dostatečně kvalitní na to, aby ji mohlo využívat široké spektrum lidí – tak najednou převáží automobilová doprava,“ vysvětluje městská urbanistka.
„Zachránilo nás jen to, že díky karanténám nebylo tolik lidí v pohybu. Ale už teď jsme s objemem automobilové dopravy výš, než jsme byli v roce 2019,“ varuje.
Teď jsme s objemem automobilové dopravy výš, než jsme byli v roce 2019.
Zuzana Poláková
„Podporuju cyklistiku jako takovou. Ale mám trošku problém s tím, že pod panem Scheinherrem se z kola v Praze stal fetiš a že se domalovávají cyklistické pruhy i tam, kde s tím vozovka nepočítala. Dochází tak k zúžení těch dvou pruhů pro automobily. A řidiči se cítí méně bezpečně,“ kritizuje přístup svého koaličního partnera Pospíšil.
Sám se přitom zamýšlí nad tím, zda je opravdu nutné automobilovou dopravu z centra města vytěsňovat:
Čtěte také
„Kladu si otázku, zda do budoucna otázka ovzduší a dopravy není spíše o moderních technologiích – o tom, že postupně budeme přecházet na jiné než spalovací motory. Jestli cílem má být omezení vjezdu do centra a potlačování automobilové dopravy, nebo co nejrychlejší přechod na moderní technologie.“
Vnímat cyklisty jako problém v dopravě ale odmítá Zuzana Poláková z organizace AutoMat.
„To přece není o tom, že někdo chce a jiný nechce, nebo že někdo někomu překáží. To bychom mohli zrušit všechny přechody pro chodce, protože některým lidem prostě vadí na přechodu pro chodce zastavit,“ glosuje architektka závěrem.
Poslechněte si celou debatu Petra Dudka a jeho hostů. Společně se dotkli také tématu dostupnosti bydlení v Praze, koncentrace drogově závislých na Praze 5 nebo toho, jak hlavní město pomáhalo lidem bez domova během pandemie.
Související
-
Nová pravidla pro předjíždění cyklistů: Boční odstup 1,5 metru. Jaké jsou výjimky?
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích od 1. ledna stanovuje pro řidiče povinnost při předjíždění dodržet od cyklisty boční odstup 1,5 metru.
-
Pražské dopravě uleví dokončení okruhů, ne rychlost 30 km/h, tvrdí starosta Prahy 9 Portlík (ODS)
V Paříži platí pro řidiče maximální rychlost 30 km/h. Měla by se Praha inspirovat, aby se zlepšila dopravní situace v metropoli?
-
Ještě máme čas plánovat, jak snížit emise. Pak to bude nákladnější, varuje odbornice na dopravu
Je Česko připravené na klimatické záměry EU? Diskutují Kateřina Davidová z nevládního Centra pro dopravu a energetiku a šéf sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.