Pražské dopravě uleví dokončení okruhů, ne rychlost 30 km/h, tvrdí starosta Prahy 9 Portlík (ODS)
Pařížští řidiči mohou po městě jezdit od začátku září jen rychlostí do 30 km/h. Je rozhodnutí pařížské radnice správné a prospělo by i pražské dopravě? Hosté Pro a proti se shodují, že podobná opatření je třeba přijímat opatrně, lokálně a jen na základě ověřených dat.
„Praha je velmi odlišné situaci. Je na místě diskuze o zavádění této rychlosti v zónách a rezidenčních částech, ale na hlavních spojovacích komunikacích rozhodně nikoli,“ říká v Pro a proti pražský zastupitel a předseda magistrátního výboru pro IT, Smart City Jaromír Beránek (Piráti).
Čtěte také
Starosta Prahy 9 a zastupitel Magistrátu hlavního města Prahy Tomáš Portlík (ODS) dodává, že část Pařížanů si stěžuje, že se městem nedá projet a za druhé, že se omezení nedodržuje. „Pokud si chceme dále rozdělovat Prahu a její obyvatele, tak můžeme vymýšlet podobné nápady.“
„Paříž je menší a má hustotu osídlení 8krát větší než Praha,“ upozorňuje Beránek. „Mnozí řidiči by byli rádi, kdyby centrem města mohli projíždět rychlostí 30 kilometrů za hodinu. Ale průměrná rychlost tramvají na celém území Prahy loni dosáhla 19,5 km/h, autobusy jsou jen o málo rychlejší.“
S třicítkou je Praha neprůjezdná
Portlík souhlasí, že hlavní město je v současnosti rychlostí 30 km/h neprůjezdné. „Emise snížíme především chytrými opatřeními v rámci telematiky a zelených vln a také alternativními trasami, tedy vnějším a pražským okruhem. Zavádění nižších rychlostí může být nebezpečné, protože chodci se cítí bezpečně a řidiči si myslí, že to ubrzdí.“
„Paušální rychlost je naprostý nesmysl,“ věří starosta. „Legitimní je zvažovat ji v úsecích, kde se setkává chodec s autem. Není to jen o rychlosti, ale i o úsekovém měření. Ideální ale je, když se řidiči s opatřením smíří sami. Protože se s nimi má šetřit a mají se dělat tam, kde mají smysl z hlediska bezpečnosti.“
Čtěte také
Beránek doplňuje, že historicky se rychlost 30 km/h zaváděla v nejhustěji zastavěných a osídlených částech. „V Karlíně v roce 2012, na Letné 2017 a v Holešovicích 2018. Takže v rezidenčních lokalitách je to opravdu nezvratný trend.“
Pirátský zastupitel pochybuje, že nařízení nižší rychlosti sníží počet aut na silnicích. „Lidé jsou pohodlní, a my jim musíme usnadňovat jiné způsoby dopravy. Praha je historické město, ve kterém necháváme jezdit auta v těch nejkrásnějších lokalitách. Chtěl bych dosáhnout stavu, kdy v centru bude méně aut a lidé se tam budou cítit komfortněji,“ přiznává Jaromír Beránek (Piráti).
„Bývalý primátor Bém v roce 2009 zmiňoval potřebu vnitřního a vnějšího okruhu, od té doby se toho moc nestalo. Ale připomínám, že první smrtelná nehoda v autě se stala asi před 123 lety a to při 30 kilometrech v hodině,“ připomíná zpola v žertu Tomáš Portlík (ODS).
Celé Pro a proti Karolíny Koubové najdete v audiozáznamu.
Související
-
Hradec Králové je rájem cyklistů. Člověk se dopraví na kole za 15 minut z jednoho konce na druhý
Evropský týden mobility se koná od 16. do 22. září a každý rok nás upozorňuje a inspiruje k tomu, abychom nechali auta doma a vyzkoušeli i jiné druhy dopravy.
-
Ještě máme čas plánovat, jak snížit emise. Pak to bude nákladnější, varuje odbornice na dopravu
Je Česko připravené na klimatické záměry EU? Diskutují Kateřina Davidová z nevládního Centra pro dopravu a energetiku a šéf sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.