Pilot musí být až paranoidní a předvídat, prozrazuje letecký instruktor Kodad

7. leden 2025

„U leteckých nehod to zpravidla bývá tak, že se stane souhra několika různých selhání. Většina bezpečnostních mechanismů má nějaké slabé místo, mezeru a až když se potká několik ,mezer‘ najednou, stane se nehoda,“ říká pilot a letecký instruktor Jan Kodad v pořadu Hovory.

Rok 2024 byl podle statistik bezpečnosti civilní letecké dopravy nejhorší za posledních šest let, zároveň dodávají, že létání je stále ten nejbezpečnější typ dopravy.

Čtěte také

A když se přece jen stane nehoda, až z 80 procent jde o selhání člověka. „Očividně je člověk stále jedním z nejslabších článků v celém systému,“ komentuje šéfinstruktor Blue Sky Aviation Kodad.

Každý pilot tak musí doufat, že jsou všechny systémy letadla vymyšleny a nastaveny tak, že pokud člověk udělá všechno správně, dokáže dopředu odhadnout hrozící problém. 

Paranoidní piloti

„Letecký výcvik, ale i samotné letectví je hodně zaměřeno na řešení problémů atypických situací. Piloti musí být až paranoidní, musí být připraveni, že se může něco stát, že něco bude špatně. Musí očekávat, že přijdou problémy, které také musí rychle vyřešit,“ popisuje s tím, že proto se musí všechno stále dokola kontrolovat a hlídat. 

Čtěte také

Jaké by měl mít pilot vlastnosti a myšlení? „To je oblíbená otázka pro uchazeče výběrových řízení,“ odpovídá s úsměvem. 

„Důležitá je hlavně systematičnost, určitá preciznost a hlavně schopnost předvídat. Důležité je také umět dát si všechny informace dohromady a pak z toho něco vyvodit. V dopravním létání pak hraje zásadní roli schopnost spolupracovat s druhým pilotem. Protože v kabině by to mělo fungovat líp než jeden plus jeden pilot,“ dodává. 

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Petra Viziny.

autoři: Petr Vizina , lup
Spustit audio

Související