Petr Holub: Řidiči v pařátech Velkého bratra

30. leden 2020

Velký bratr v České republice to má těžké. K obvyklé agendě, tedy sledování všech bezpečnostních kamer, kterých má Česko jednu z nejhustějších sítí na světě, přibývají každým rokem nové povinnosti.

Průběžně musí prohlížet centrální registry se zdravotní dokumentací všech občanů, kontrolovat účtenky EET, aby věděl, kolik toho prodává ten který živnostník, a teď ještě bude muset pro své záměry na ovládnutí společnosti zjišťovat, kam občané jezdí svými auty, jak mu umožní systém elektronických dálničních známek pro osobní auta.

Čtěte také

Jinými slovy, digitalizace v Česku je značně chaotický podnik shromažďující data o všem možném a je jich tolik, že se v nich nikdo nevyzná. Přesto argument s Velkým bratrem pořád funguje jako strašák a naposledy pomohl z úzkých kritikům už zmíněného projektu elektronických známek.

Nejprve se včetně podnikatelů v IT a politiků všech stran rozčilovali nad tím, jak je předražený, když jde o obyčejný e-shop, který úderka „ajťáků“ dokázala vybudovat přes víkend. Jak je tedy možné, že Státní fond dopravní infrastruktury chtěl za stejnou zakázku zaplatit 400 milionů korun?

Pak se ovšem ukázalo, že zakázka má ještě další rozměry. Jednak bylo nutné vytvořit a provozovat databázi těch, kdo si známku koupili, a pak bylo potřeba vybudovat kontrolní systém, jestli majitelé konkrétních poznávacích značek na silnici opravdu zaplatili.

O tom, jak nefunguje česká politika

Kritika předražené zakázky najednou ztrácela smysl, naštěstí se pro další tažení rozzlobených politiků a aktivistů dal použít argument Velkého bratra. Možná není systém tak drahý, zato se bude využívat ke sledování nevinných občanů, zní nová námitka.

Čtěte také

Nutno přiznat, že také ona má slabiny, zvláště když jí používají poslanci či politici parlamentních stran. Na podzim slavnostně a jednohlasně odhlasovali zákon, který elektronické dálniční známky zavádí, a tím pomohli občanům, kteří napříště nebudou muset škrábat použité papírové nálepky z předního skla.

Zároveň ovšem schválili i postup, podle kterého budou kamery snímat státní poznávací značky a v nově vytvořené databázi zjišťovat, jestli už majitelé příslušných automobilů zaplatili. Není pochyb, že informace o tom, že se auto pana Nováka pohybuje u Velké Bíteše, musí být nějakou dobu uchována, přinejmenším do okamžiku spárování s údajem o zaplaceném účtu.

O tom, že zmíněné informace bude chtít využít v nezbytných případech tajná služba, si mohli ti, kdo zákon schvalovali, snadno obstarat informace ještě před tím, než ruku pro zákon zvedli.

Petr Holub, týdeník Echo

Aféra s dálničními známkami přesto vedla k tomu, že byla zrušena příslušná zakázka a tím vzniklo riziko, že se známky nepodaří do ledna 2021 zavést, jak předepisuje zákon. Zároveň byl kvůli známkám odvolán ministr dopravy Vladimír Kremlík a přislíbena kompletní čistka ve vedení dopravního resortu. Jde o klasický tragikomický příběh o tom, jak nefunguje česká politika, nutno však připustit, že tragická nota tentokrát převažuje.

Autor je komentátor serveru Echo24

autor: Petr Holub
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.