Petr Holec: Opozice si jde sama pro další prohru s Babišem
Už čtyřikrát se poslanci sešli, aby (ne)hlasovali o daňovém balíčku a zvýšení rodičovského příspěvku – jednou řádně a třikrát dokonce mimořádně.
Vždycky ale neúspěšně. Opozice totiž jednání zablokovala, když její poslanci přednášeli nekonečné projevy. Třeba šéf poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek naposled téměř tři a půl hodiny četl z evropské směrnice Solvency II. Podle opozičních politiků sice nejde o obstrukce, máloco ale vypadá jako klasická obstrukce právě tak jako Kalouskova sněmovní četba.
Čtěte také
Opozice měla jasný plán, kterým chtěla aspoň jednou zvítězit nad vládou a hlavně hnutím ANO: nejdřív nechá schválit zvýšení rodičovského příspěvku, který samozřejmě stojí nemalé peníze, a poté zabrání schválení daňového balíčku, který má i vyšší rodičovskou zaplatit a se kterým už počítá i státní rozpočet na příští rok.
Opoziční strany tak chtěly proti vládě poštvat naštvané rodiče, kteří už s vyšší rodičovskou počítají, teď by na ni ale nezbyly peníze. Opozice by tak shodila vinu na ANO a hlavně jeho šéfa a premiéra Andreje Babiše, se kterým si pořád neví rady.
Ano, především naštvané matky už na jaře předvedly, jakou mají i díky sociálním sítím sílu, když se vzbouřily proti tomu, že vláda plánuje vyšší rodičovskou jen pro některé děti.
Politický marketing a PR
Čtěte také
Jenže opozice stále zapomíná na jednu věc, ze které mimochodem ráda viní právě ANO: a sice na sílu politického marketingu a PR. Pokud by totiž tento opoziční plán skutečně vyšel, hodí samozřejmě premiér a jeho ANO vinu za to, že na vyšší rodičovskou případně nejsou peníze, právě na opozici a její obstrukce. A nejspíš i tuhle bitvu vyhraje.
Zaprvé je v Česku jen málokterá instituce, snad s výjimkou církví, u veřejnosti tak nepopulární jako právě Sněmovna a zvlášť různé obstrukce. A zadruhé právě ANO opozici už tisíckrát ukázalo, že umí i vlastní problém mediálně využít ke svému prospěchu.
Opozice se ovšem pořád neumí poučit a znovu si hrdě vyšlápla k dalšímu Pyrrhovu vítězství, které ji může stát další body volebních preferencí. A že jich poslední dobou spíš ubývá, než aby jich přibývalo: podle posledních průzkumů veřejného mínění posílilo ANO k 30 %, zatímco kompletní opozici volební preference ubyly.
Čtěte také
Zvlášť ODS a její šéf Petr Fiala pořád brečí, že je ANO hlavně politický marketing a PR. Kdo jiný než brněnský profesor politologie by měl ale vědět, že právě marketing a PR rozhodují volby odjakživa, jen se mění jejich formy.
A mimochodem: před časem to byla právě kdysi nejsilnější a nejbohatší ODS, která do české politiky vnesla profesionální marketing a PR. Brek, že má tyhle zbraně dnes prostě lepší ANO, jí volby určitě nevyhraje. A stejně tak ani zbytku opozice. Přinejmenším by ale opoziční strany mohly přestat samy strkat hlavu do Babišovy oprátky.
Autor je komentátor serveru Info.cz
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.