Nedělní zmírnění pravidel pro kamiony nepřinese další zatížení silnic, říká poslanec Blaha

13. červen 2023

Do nedělního provozu na silnicích se možná vrátí kamiony. Ve sněmovně čeká na projednávání novela zákona, která se zmírněním zákazu jízd kamionů počítá. „Jedná se o dojezd do místa vykládky či sídla firmy. Nejde o nějaké masivní zatížení českých silnic,“ vysvětluje autor návrhu a poslanec Stanislav Blaha (ODS). „Nevidím důvod, proč u nás, když už dnes je omezení mírnější než v Německu a Rakousku, to má být ještě mírnější,“ reaguje poslanec Ondřej Lochman (STAN). 

Blaha připouští, že omezení pro jízdu kamionů v období mimo prázdnin je v Česku mírnější než v okolních státech. Podle něj to je věc, o které se může vést diskuse.

Čtěte také

„Ale principem návrhu je umožnit zejména českým dopravcům dojezd do místa vykládky. Dnes máme přeplněné odpočívky, na sjezdech z dálnice a u každého rozšířeného místa podél silnic první třídy stojí kamiony. Považuji to za velmi významnou překážku v provozu a velmi nebezpečný prvek,“ říká.

„Stávající opatření často nutí řidiče například v pátek o prázdninách spěchat tak, aby všechno stihli, což je samozřejmě taky rizikové. Smyslem návrhu je zlepšení pracovních podmínek řidičů, kterých je v Česku obrovský nedostatek. V tuto chvíli chybí zhruba 25 tisíc řidičů kamionů, kteří jsou pro logistiku a přepravu zboží v rámci České republiky velmi významní. A pokud jich bude nadále ubývat, bude to neudržitelné,“ nastiňuje poslanec ODS.

Podle Lochmana návrh nepomůže profesním řidičům, ale hlavně dopravcům.

Čtěte také

„Pokud dopravcům v neděli umožníme, aby jezdili víc, tak ti, kteří jsou u nich zaměstnaní, budou jezdit víc. Je to jednoduché. Ten, kdo chce víc vydělat, bude se snažit víc vydělávat,“ naznačuje.

„Návrh je koncipovaný tak, že jde o cestu do místa vykládky a zpět. Není to pouze cesta nazpátek. Tedy nejde o to, že by se řidič v tu chvíli vracel a nevyšlo mu to o 10 minut. Je to o tom, že mohou dojet tam a zpátky. Tedy nepomůžeme výrazně zaměstnancům. Myslím, že ani odbory by to nepodpořily. Pomůžeme dopravcům k tomu, aby mohli mít větší výdělek. A ve finále proč je ten zákaz? Protože v neděli odpoledne je hustý provoz a nemůžeme do něj pouštět ještě víc kamionů,“ popisuje poslanec STAN.

Pomáháme kamionům 

Podle Lochnama by měla vláda dělat maximum, aby se přesunulo co nejvíc nákladu ze silnice na železnici.

Čtěte také

„Aby se pomohlo drážní dopravě a každý rok se tam přesunulo více a více objemu. My stále pomáháme ,asfaltu‘ a nepomáháme ,kolejím‘. Železniční doprava, která by toho uvezla více, tady dlouhodobě přichází o další možnosti. Dnes už je samozřejmě na hraně svých kapacit, ale tímto znovu pomáháme kamionům,“ podotýká.

Blaha upozorňuje, že v současné době je železniční struktura v Česku přetížená, zboží se proto musí převážet i po dálnicích.

„Určitě by to mělo být cílem, ale nestane se to ze dne na den. Dneska víme, že jsme na hraně, že se těžko plánují další železniční spoje, ať už osobní či nákladní. Vláda se zavázala, že chce budovat železniční koridory, protože pokud nechceme zůstat absolutně na okraji Evropy, musíme mít průjezdnou zemi i pro železniční dopravu. Dneska se dostáváme do tak špatné situace, že například cesta z Berlína do Vídně je rychlejší mimo ČR,“ naznačuje.

Čtěte také

Podle Lochmana pozměňovací návrh pomáhá právě tomu, že se další část zboží přesune na kamiony.

„Protože to bude levnější a tím pádem budou ještě více vytížení dopravci a také řidiči. A když se na to podívám z pohledu řidičů, budou mít složitější dopravu o víkendech. Mimochodem Asociace krajů je proti, protože se bojí, že bude více kamionů na ,jedničkách‘ i na silnicích II. třídy,“ naznačuje Ondřej Lochman, poslanec z hnutí Starostové a nezávislí.

Poslechněte si celou debatu ze záznamu. Moderuje Karolína Koubová.

autoři: Karolína Koubová , kbr
Spustit audio

Související