Kupka: Dálniční známka zdraží každý rok, vzhůru půjdou koncem roku i jízdenky na vlak
Cena roční dálniční známky pro motoristy by měla podle vládního úsporného balíčku od ledna zdražit zhruba o polovinu na 2300 korun, poroste ale i v dalších letech, a to v závislosti na inflaci.
„Připravujeme návrh, aby se cena dálniční známky zvyšovala s inflací, protože také kryje službu poskytovanou státem motoristům v kvalitnější dopravní infrastruktuře. S tím je spojena nejenom investiční částka, ale pochopitelně také zvyšující se ceny veškeré letní i zimní údržby. Podobně to je v Rakousku a v řadě dalších zemí,“ říká v rozhovoru pro pořad Peníze a vliv ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Čtěte také
Cena dálniční známky se nezvyšovala posledních deset let. Její navýšení tak považuje za oprávněné i Ústřední automotoklub (ÚAMK). „Nová cena není žádný extrém, jsou země, které mají kupón levnější, ale i dražší,“ uvádí Ivan Ivančo z vedení klubu. Náklady na stavbu i údržbu silnic raketově rostou a zdražení je tak podle něj logickým vyústěním.
Zdražovat kvůli růstu nákladů budou podle Kupky zřejmě opět i České dráhy. I když ne tolik jako loni. Ceny jízdného upravují dráhy před koncem roku, loni vzrostly o 15 procent. „Pozitivní zpráva je, že oproti dramatickému loňskému roku, kdy se zvyšovaly ceny energií, tak tomu teď už ČD ani jiní dopravci nečelí a nečelí ani zdražování pohonných hmot. Tlak na zdražování jízdného nebude tedy tak velký, jako byl loni,“ uvádí Kupka.
Kvalita služeb a samotná síť železnic a také dálnic se podle Kupky musí zároveň posílit. Přesto, že nyní chce stát na veškerých svých výdajích šetřit.
Dálnice D35 a vysokorychlostní tratě
Momentálně je podle Kupky už rozestavěno 186 kilometrů nových úseků dálnic, příští rok by se jich mělo otevřít více než 100 kilometrů. Do konce roku 2025 chce vláda splnit slib a otevřít celkem 200 kilometrů. Přichystané by po ní měly zůstat i další projekty. „V tomto směru tlačíme na přípravu pražského okruhu. Postupujeme v případě dálnice D35,“ uvádí.
Čtěte také
Peníze se podle ministra dopravy najít musí, připravuje proto finanční plán na příštích 10 let. „Vychází to tak, že pokud se rozběhne stavba vysokorychlostních tratí, pokud poběží v současném rytmu příprava dálničních úseků, tak by se po roce 2027, 2028 měla investiční suma víc než zdvojnásobit,“ upozorňuje. Letos mají investice dosáhnout 150 miliard korun, za 4 až 5 let mají přesáhnout 300 miliard.
Česku přitom už letos chybělo ve Státním fondu dopravní infrastruktury na projekty 30 miliard korun. Ty nedávno pokryl stát úvěrem od Evropské investiční banky. Peníze z něj se ale můžou použít jen na výstavbu kolejí. Posílení železnice nicméně považuje Kupka za klíčové nejen kvůli lepšímu a rychlejšímu propojení velkých měst v Česku a okolních zemích, ale i kvůli odlehčení stávajících kolejí. Na ně se totiž už nevejdou nákladní vlaky, i když poptávka po ekologičtější přepravě po železnici roste.
„Když se bavíte se strojvůdci, tak už o sobě hovoří jako o netopýrech, protože velké nákladní vlaky se po české železniční síti ve větším rozsahu mohou pohybovat fakticky jen v noci. Ta denní doba je natolik zatížená osobní dopravou, která má přednost, že se tam těch nákladních vlaků vejde pramálo,“ vysvětluje.
Kde na to vzít?
Další peníze, hlavně pro dálnice, chce hledat v kombinaci úvěrů, vydání dluhopisů a tzv. PPP projektů. Investory jsou v takovém případě soukromé firmy, kterým stát poté dálnice splácí.
Čtěte také
Dluhopisy by měl vydat Státní fond dopravní infrastruktury. „Tady čekáme na další debatu s Národní rozpočtovou radou. Jde o to zajistit, aby se financování udrželo v patřičných otěžích, aby se nepřihodilo, že třeba se změnou vlády by se právě samostatné financování Státního fondu dopravní infrastruktury ocitlo bez kontroly, bez vlivu vlády, ale i kontroly Národní rozpočtové rady,“ říká ministr.
Vláda se nicméně vlastní výdaje státu, včetně resortu dopravy, chystá krátit, aby zastavila další zadlužování země. Podle nového návrhu státního rozpočtu na rok 2024, který připravil ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS), mají být výdaje dopravy o 12,5 miliardy meziročně nižší. Kupka ale věří, že se o tak velkém krácení peněz ještě povede debata. Šetřit chce na provozu, investice do infrastruktury se musí zachovat.
Podle vládního úsporného balíčku má ale Kupka vyškrtat v příštích dvou letech také celkem 6 miliard korun dotací. Dosáhnout toho chce tak, že zruší peníze pro kraje na silnice druhé a třetí třídy. První dvě miliardy příští rok si mají podle něj pokrýt z dřívějšího zvýšení svého podílu na výnosu daní, který jim vynesl příjmy navíc. Další čtyři miliardy jim chce nahradit stejně.
Česko prošvihlo historickou šanci
„S kraji vedeme debatu, abychom v tomto případě nemuseli jít zbytečně administrativně náročnou cestou dotací, ale aby se v rámci rozpočtového určení daní daňové příjmy krajů posílily a my jsme mohli do budoucna škrtnout celou tu částku,“ vysvětluje Kupka.
Situaci s penězi komplikuje také fakt, že Česko už je v posledním rozpočtovém období EU, kdy může na investice do silniční a dálniční sítě ještě čerpat evropské peníze. Nově se totiž smí využít jen na stavby ekologičtějších železnic.
Čtěte také
Kupka připustil, že Česko prošvihlo svou historickou šanci postavit více dálnic, jako se to v posledních deseti letech povedlo Polsku. „S tím se musíme vypořádat. Znamená to větší zátěž pro národní rozpočet, kdy pořád ještě máme před sebou povinnost dobudovat základní dálniční síť. Už nám s ní nikdo nepomůže. Ten vlak nám ujel a je potřeba to jasně pojmenovat a přiznat,“ dodává s tím, že na vině jsou ale předchozí vlády.
Podnikatelé nicméně upozorňují, že výstavbu dálnic zdaleka nebrzdily jen peníze, ale obrovská pomalost rozhodování. „Téměř se tu silnice postavit nedají, i když samozřejmě zlepšení tu je. Pamatuji si ale, že třeba v Polsku se před 20 lety přes léto ani nesmělo po dálnicích jezdit, protože se roztékaly. Teď vidíme, že je jejich síť v podstatně lepším stavu, než je u nás,“ uvádí mluvčí autodopravců Česmad Martin Felix.
Podobně to vidí i Jan Sechter pověřený vedením dopravní sekce Hospodářské komory a exnáměstek ministra dopravy. „Máme tragicky komplexní a do sebe zahleděné územní a stavební řízení, které na konci spíš produkuje nepovelené stavby nebo se stanoviska oddalují. Přitom nejdražší stavba je ta, co se nepostaví. Je potřeba začít dávat jasná stanoviska,“ upozorňuje.
Kupka věří, že novely stavebního zákona a o liniových stavbách budování dálnic urychlí alespoň o dva roky.
Poslechněte si celé Peníze a vliv Jany Klímové v audiozáznamu.
Související
-
Kandidáti na šéfa svazu průmyslu: Chce to nové jaderné bloky, zavést euro a zastavit emisní normu
Ještě nikdy nebylo kolem volby nového prezidenta Svazu průmyslu a dopravy tak živo. Letos o post „prvního lobbisty českého průmyslu“ usilují čtyři zkušení kandidáti.
-
Ze slibovaných 230 miliard Česko získalo zlomek. Čínské investice nic moc nepřinesly, říká expert
Prezident Miloš Zeman v ekonomice zanechal výraznou stopu hlavně prosazováním spolupráce s Čínou.
-
Pavel Tykač: Budeme víc obchodovat a danit v zahraničí. V Monetě bych chtěl 20 procent
Sleduje také dění kolem polostátního ČEZ, v němž drží „pod 3 % akcií“. „Pozoruji to s pozdviženým obočím,“ říká k záměru vlády změnit zákon a výrobní část firmy zestátnit.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.