Euro 7 přinese víc negativního. Německo takovou emisní normu nepodpoří, počítá ministr Kupka
Podle ministra dopravy a místopředsedy ODS Martina Kupky se ke skupině zemí, včetně Česka, které nesouhlasí se zavedením emisní normy Euro 7, přidalo Německo. Oficiálně se německá vláda doposud nedohodla. Kupka tvrdí, že je zapotřebí přimět Evropskou komisi k tomu, aby normu upravila.
Předseda asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec se na problematiku dívá trochu jinak. „Pokud se norma odloží, budeme kvůli absenci elektrifikace vozů v nevýhodě při budoucím přechodu k elektromobilitě,“ tvrdí.
„Německo nepodpoří normu Euro 7 v té předložené podobě,“ vysvětluje Kupka. „To řekl německý ministr dopravy Volker Wissing.“
Čtěte také
K tomu je však zapotřebí dohoda celé německé vlády, ke které doposud nedošlo. A pokud se nedohodne, zdrží se hlasování na Evropské radě, sdělil Českému rozhlasu berlínský zpravodaj Václav Jabůrek. I tak Kupka počítá s Německem pro blokační menšinu.
„My požadujeme změny normy, aby byla realistická a ve výsledku nepřinesla více negativních dopadů než těch pozitivních, a to nejen na evropský automobilový průmysl, ale i na životní prostředí,“ popisuje své obavy Kupka.
Škoda Auto dala najevo, že s odložením platnosti normy by situaci zvládla. Upozorňuje však na to, že by nastalo významné zdražení především nejmenších vozidel a také horší cenová dostupnost aut v Evropě. „Na evropských silnicích by zůstala starší vozidla, která jsou méně šetrná vůči životnímu prostředí,“ varuje Kupka.
Problematické měření?
Norma Euro 7 by měla nastavit omezení emisí z brzd a pneumatik, což doposud neproběhlo. To je podle českého ministra dopravy v pořádku, ale výhrady má s podobou jejich měření, která není upřesněná. Měla by probíhat on-line na palubách vozidel a vyžadovat nové podmínky pro jejich testování, což by podle Kupky k ničemu pozitivnímu nevedlo.
Čtěte také
Po roce 2035 by měl nastat zákaz prodeje vozů produkujících emise skleníkových plynů a pro dříve zakoupená auta začne platit přísnější emisní norma. Podle Kupky je však dostačující současná norma Euro 6, která stanovuje limity oxidu uhličitého. Euro 7 prý přináší jen změny dalších parametrů. Ve skutečnosti se jedná o již zmiňované škodliviny z brzd a pneumatik.
Kompromisní znění normy přineslo švédské předsednictví, které ministru Kupkovi však nestačí. Podle něj nejsou termíny let 2025 a 2027 dosažitelné. Evropská aliance pro veřejné zdraví navíc odhaduje, že by nová norma zabránila 100 tisícům úmrtí. Tento argument, týkající se zlepšení ovzduší v Evropě, je však podle Kupky převážně demagogický.
Povinná elektrifikace
K tematice se vyjádřil i Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu, se slovy, že pro obavy týkající se nepřipravených automobilek má pochopení. Naopak částečná elektrifikace vozů by do budoucnosti zajistila plynulejší přechod k elektromobilitě. Současně je však nutná investice do šetrnějších spalovacích motorů. Tato vozidla by podle Marušince stejně musela umožnit on-line měření – elektrifikace je podle něj téměř povinná.
Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu. Moderuje Lukáš Matoška.
Související
-
Zákaz spalovacích motorů není problém, výrobce víc ohrožuje EURO 7, varuje bývalý manažer Škodovky
Má to být poslední evropská emisní norma, podle které se bude vyrábět i po roce 2035. Návrh standardu EURO 7 ale budí emoce a automobilky varují před zdražováním.
-
Kandidáti na šéfa svazu průmyslu: Chce to nové jaderné bloky, zavést euro a zastavit emisní normu
Ještě nikdy nebylo kolem volby nového prezidenta Svazu průmyslu a dopravy tak živo. Letos o post „prvního lobbisty českého průmyslu“ usilují čtyři zkušení kandidáti.
-
Kupka: Emisní norma Euro 7 přináší podmínky, které se vychylují i z fyzikálních zákonů zdravého rozumu
„Modernější spalovací motory mají významně menší dopad na životní prostředí než staré. Směřujeme k tomu, aby norma pomáhala jak automobilovému průmyslu, tak životnímu prostředí,“ řekl ministr dopravy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.