Karavan v Cannes. Už jen účast v soutěži je zázrak, upozorňuje na česká témata, říká šéfka fondu audiovize

22. květen 2025

Nový snímek Karavan s Annou Geislerovou v hlavní roli vypráví příběh matky, která se snaží utéct karavanem do Itálie. Film režisérky Zuzany Kirchnerové bude mít světovou premiéru na prestižním festivalu v Cannes, kde usiluje o jednu z hlavních cen. „Je opravdu velmi důležité, že jsme se dostali takhle daleko,“ vyzdvihuje v rozhovoru pro Český rozhlas Plus Helena Bezděk-Fraňková, ředitelka Státního fondu audiovize.

Co to znamená pro český film dostat se do soutěžní sekce v Cannes? V jaké konkurenci už musel uspět?

Každá soutěž, která je na áčkovém festivale jako hlavní, je velmi významná, protože se vybírá z desítek, možná stovek filmů. To, že se dostanete do uzoučké skupiny vybraných, kteří soutěží o cenu, je velice náročné a svým způsobem zázrak.

Čtěte také

V současné době, kdy je audiovizuálního obsahu neuvěřitelné množství, jenom Česká republika ročně vyprodukuje až třicet filmů, je opravdu velmi důležité, že jsme se dostali takhle daleko. Teď je samozřejmě otázka, jestli cenu dostaneme, nebo nedostaneme, ale i kdybychom ji nedostali, už tohle je úspěch.

Když tedy český film už takto uspěje a soutěží na velkém světovém festivalu, jaký to potom má efekt? Může to třeba víc přitáhnout zahraniční štáby do Česka?

Zahraniční štáby v Česku, to je úplně jiná disciplína, to je servis. To nemá s oceněním nic moc společného.

Jsou dvě části audiovizuálního světa. Jedna věc je národní kinematografie, která funguje přes koprodukce, a potom druhá věc je poskytování servisních služeb v oblasti filmového průmyslu.

Čtěte také

Tohle je spíš záležitost, která upozorní na české talenty, na české látky, na česká témata, na českou kulturu jako takovou a může to třeba rozproudit daleko větší množství koprodukcí.

Což znamená, že jsme se se dostali na úroveň, kdy nebudeme takzvaně ten nezáživný chudý příbuzný z východu. Ale stáváme se součástí západní filmové, audiovizuální rodiny a přinášíme témata, která zajímají i zbytek Evropy, nikoli jenom českého diváka.

Více koprodukcí

Pokud vím, tak vy se staráte v čele fondu mimo jiné o to, aby si Česko zachovalo miliardy od velkých produkcí. Jak podstatné je v tomto kontextu být v Cannes?

Je to stále dokola to, co říkám. Je to upozornění na českou kinematografii, českou audiovizi a talenty. Není to ta druhá sekce, průmysl, poskytování služeb. Konečně upozorňujeme na náš vlastní obsah, na to, že my dokážeme zrežírovat, my dokážeme napsat, my dokážeme vymyslet a najít příběh, který je mezinárodně srozumitelný, byť český.

Čtěte také

A je to důležité, protože na základě toho se může umožnit větší množství koprodukcí. Je to důležité, protože české téma je potom distribuováno po vícero státech Evropské unie nebo Evropy nebo i dál. Nikoli že film zůstává jenom v Čechách pro české publikum.

A to s sebou nese i peníze, protože filmy vznikají v koprodukcích. To znamená, že každý producent přináší nějaké peníze ze své země a dohromady to tvoří větší balík, než když se to financuje z jedné země.

Tato přeshraniční spolupráce tedy umožní, aby třeba český tvůrce a český film byl, řekněme, cenově konkurenceschopný?

Svým způsobem by se to tak říct dalo, ano.

Cla. Co tím Trump myslel?

Prezident Donald Trump říká, že zavede cla na zahraniční filmy. Je to už ve vaší branži téma?

My jsme to probírali na různých platformách, ale jelikož sdělení bylo strašně obecné, povrchní a nekonkrétní, tak se nám nepovedlo nikomu, a řešilo to 27 členských států (Evropské unie), vydedukovat, co tím myslel.

Čtěte také

On smíchal dohromady dvě témata. Jedna věc je prodej filmů, což znamená, že kdyby Karavan měl jít do distribuce v Americe, uvalil by na to clo, které by platil distributor. Ale to asi pravděpodobně nemyslel.

Spíš možná myslel zakázkovou tvorbu, což znamená, že někdo z Ameriky přináší svůj scénář a svoje vlastní peníze a ty utrácí v České republice za české lidi a české služby. A to je to, co v uvozovkách vyvádí peníze z Ameriky.

Ale zase tam není úplně jasné, kdo by platil jaké clo, protože nedochází k žádnému prodeji. Je to o tom, že si někdo něco objedná v Čechách, ale Češi neprodávají nic do Ameriky, takže kde tam je clo? Nebo tím chtěl vystrašit Američany, aby to vůbec do Evropy nebo kamkoliv jinam nepouštěli, jinak by sami zaplatili clo, takže ať to natáčejí u sebe?

Druhá věc je, že máte lokace, které nepostavíte. Nebo postavíte, ale bude to mnohonásobně dražší než to natáčet v dané lokaci v Evropě, kde se to nemusí stavět, a ještě na to dostanete filmovou pobídku. Všech 27 členských států filmové pobídky poskytuje.

My jsme se o tom chvilku bavili a pak jsme si řekli, že to nemá cenu řešit, protože vůbec nechápeme, co tím myslel.

autoři: Martina Mašková , jkd
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

    Jan Rosák, moderátor

    slovo_nad_zlato.jpg

    Slovo nad zlato

    Koupit

    Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.