Požadavky normy Euro 7 jsou nerealistické. Přechod na elektromobilitu nelze provést tak rychle, míní Jahn ze Škody Auto
Výroba aut se spalovacími motory v roce 2035 neskončí, musí ale jezdit na e-paliva. Ustoupí Brusel kritikům i v případě normy Euro 7, která postupně omezuje některé emise nových aut už od roku 2025? Člen představenstva společnosti Škoda Auto Martin Jahn považuje požadavky normy za nerealistické, zastánce elektromobility Lukáš Hataš vyzdvihuje její motivační potenciál pro automobilový průmysl.
Čtěte také
„Zavedení normy Euro 7 je nutné, protože znečištění, které norma řeší, bude i po roce 2035 auty emitováno. Takže se musíme přiblížit i ekologickým normám. Čína už přijímá ještě přísnější normu, není to tedy evropský výmysl,“ uvádí v Pro a proti výkonný ředitel Asociace pro elektomobilitu ČR Lukáš Hataš.
Člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblasti prodeje a marketingu a viceprezident svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn kritizuje především znění normy. „To v současné podobě není realizovatelné.“
Elektrické vozy budeme samozřejmě na trh uvádět, ale změna musí být harmonická a postupná.
Martin Jahn
„Uvedení v účinnost v roce 2025 není absolutně možné tak, aby automobilky stihly uvést do praxe potřebná opatření. Jsme ale připraveni po úpravách normu splnit,“ dodává Jahn.
Auta nevyhovující normě Euro 7 je na trhu třeba nahradit, upozorňuje Hataš. „Dovedu si představit, že za ně automobilky prodají mnohem víc třeba menších elektromobilů, které jsou v současnosti na trhu nedostatkovým zbožím. Potřebujeme zajistit, aby přechod ve výrobě byl co nejplynulejší.“
„Elektrické vozy budeme samozřejmě na trh uvádět, ale změna musí být harmonická a postupná. Rozhodně nemůže být takto rychlá,“ kritizuje požadavek normy Jahn.
Měli bychom se zaměřit na to, abychom automobilky neutýrali normami natolik, aby mohly elektromobilitu rychle uvést do praxe.
Lukáš Hataš
Vozidla vyrobená mezi lety 2025 až 2030 pravděpodobně budou na silnicích jezdit ještě v roce 2050. „A přeci jen chceme, aby životní prostředí bylo lepší, takže norma primárně řeší ochranu zdraví obyvatel především měst, kde polutanty z aut jsou v největší koncentraci,“ tvrdí Hataš.
„Měli bychom se zaměřit na to, abychom automobilky neutýrali normami natolik, aby mohly elektromobilitu rychle uvést do praxe. Na této technologii už lze vydělávat a auta lze prodávat ve velkém množství, protože jsou jednodušší,“ pokračuje podporovatel elektromobility.
Norma Euro 7 může působit jako motivace pro průmyslu i zákazníky přejít k elektromobilitě, souhlasí Jahn. „Ale většina automobilek přichází na trh spíš s většími modely, menší přijdou až později, protože hlavní cenu vozu tvoří baterie. Transformaci bude možní realizovat, ale bude to postupný proces.“
Čtěte také
„Nezávidím automobilkám současnou situaci. Některé z nich už neplánují po roce 2030 spalovací motory vyrábět jako třeba značky BMW nebo Mercedes. Nechci říkat, že zákaz po roce 2035 nebude potřeba, ale do té doby to vyřeší trh,“ očekává Lukáš Hataš.
Společnost Škoda Auto je prý připravena na transformaci na čistou mobilitu. „Jde teď o to, abychom ji provedli v ideálních krocích. Počítáme s tím, že se naše portfolio bude elektrizovat,“ ujišťuje člen představenstva automobilky Martin Jahn.
Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Lukáš Matoška.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.