Jan Vávra: Vytrvalá slabost ODS pro kamiony

11. červen 2023

Podle žebříčku týdeníku The Economist jsme druzí na světě v disciplíně nazvané klientelistický kapitalismus. Jde o podíl majetku miliardářů – pocházející z přátelských vztahů se státem – na hrubém domácím produktu. V Rusku je to 19 procent, u nás více než 15 procent. Dosud jsme za miliardáře, kterým jde stát nejvíc na ruku, pokládali především Andreje Babiše, nebo třeba Pavla Tykače. Nyní se ale ukazuje, že kamarádský kapitalismus není cizí ani takzvaně demokratickým stranám.

Poslanec ODS Stanislav Blaha s podporou ministra dopravy a místopředsedy ODS Martina Kupky protlačil ve sněmovně do třetího čtení pozměňovací návrh k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích, který by prakticky umožnil kamionům jezdit i o víkendu.

Čtěte také

Připomeňme, že nedělní zákaz jízdy kamionů zavedla Topolánkova vláda a vydržel dodnes přes všechny levicové i pravicové vlády, včetně vlády Andreje Babiše. O prázdninách a o svátcích platí ještě páteční a částečně sobotní zákaz. Bez ohledu na zákaz mohou jezdit kamiony převážející živá zvířata, zboží podléhající zkáze, pohonné hmoty, či pokud přepravují zboží na nádraží či do přístavu.

Podle poslance Blahy by teď mohly o víkendu jezdit i kamiony mířící do místa vykládky v ČR, stejně jako by po vyložení nákladu mohl zamířit řidič do svého bydliště, případně provozovny dopravce. Jelikož se ale v dokladech uvádí pouze místo trvalého pobytu, bylo by velmi obtížné kontrolovat, kam má řidič s nákladním vozem namířeno. V praxi by tedy šlo v podstatě o zrušení víkendového zákazu jízd kamionů.

Čtěte také

Nejde o jediný případ upřednostňování zájmů této skupiny podnikatelů nad zájmy společnosti. Ačkoli vláda zdražuje dálniční známky, zvyšovat mýto pro kamiony nehodlá, protože je podle ministerstva dopravy česká mýtná sazba na horní možné hranici. Přitom poslední komplexní zpráva Centra ekonomických a tržních analýz v roce 2019 konstatovala jednoznačně, že Česko je levná země pro tranzit kamionů, protože ve všech sousedních zemích jsou náklady vyšší.

To je důvod, proč většina kamionů jezdí přes Českou republiku, což stále více zhoršuje dopravu, ohrožuje bezpečnost a ničí životní prostředí. Stát není schopen dostavět dálniční síť, ani zabránit poškozování té současné. NKÚ nedávno zjistil, že povrch dálnic ničí přetížené kamióny, protože systém vysokorychlostního vážení vozidel je nefunkční.

Ve prospěch bohatých

Poslanec Blaha i ministr Kupka ovšem více než na zájmy státu a veřejnosti myslí na kamioňáky, „aby mohli být o víkendech brzy doma“, což je jeden z hlavních argumentů dopravců. Je zajímavé, že v Rakousku, které rozhodně nelze pokládat za asociální stát, zákaz jízdy kamionů o víkendech a svátcích bez problémů funguje.

Čtěte také

Kamarádský vztah mezi ODS a dopravci je ale dlouhodobý, ještě jako opoziční strana ODS zlikvidovala plány Babišovy vlády na plošný zákaz předjíždění pro kamiony na dálnicích.

Klientelistické vazby politických stran na některé podnikatele řadí Českou republiku na Východ, nikoli na Západ. U strany, která se ráda hlásí ke konzervativním hodnotám, je to podivné. Klientelismus posiluje ve veřejnosti již tak dost rozšířený pocit, že politici ignorují zájmy obyčejných lidí a vytvářejí pravidla především ve prospěch bohatých.

Jan Vávra

Až tedy bude premiér Fiala přesvědčovat veřejnost o nutnosti přijmout – v zájmu ozdravení státních financí – úsporná opatření a bude ptát, proč si tolik lidí myslí, že se k nim stát chová nepřátelsky a oni doplácejí na krizi víc než jiní, může se klidně zeptat ministra Kupky.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

autor: Jan Vávra
Spustit audio