Kamiony vozí ekonomický růst, zákaz předjíždění nic neřeší, tvrdí šéf sdružení dopravců
Skupina poslanců ANO, ČSSD a KSČM navrhuje zákaz předjíždění a jízdy v levém jízdním pruhu pro kamiony, který by platil ve všední dny mezi šestou a dvaadvacátou hodinou. Může takové opatření vyřešit dopravní problémy na dálnicích?
Petr Holub: Na D1 neselhal Ťok, ale český stát

Oblíbená hra o tom, kterému z ministrů nejspíše hrozí vyhazov, má na přelomu roku přesvědčivého vítěze v šéfovi dopravního resortu Danovi Ťokovi.
„Problémy to nevyřeší. Je to pokus řešit následek a nikoli příčinu,“ míní generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. Ta prý tkví v tom, že dálniční sít není postavena v dostatečné kvalitě, chybí tříproudé úseky i místa pro odstavení vozidel a odpočinek.
Stát prý také dlouhodobě zanedbává zimní údržbu, která by neměla být soutěžena pouze s ohledem na co nejnižší cenu, a nedostatečná je i kontrola projíždějících zahraničních řidičů ze strany policie: „Mají pocit, že si zde mohou dovolit více než jinde,“ tvrdí.
Těšíme se z ekonomického růstu, který vozí nákladní silniční doprava. Zajišťuje 75 % přepravy zboží. Bez ní bychom růst neměli.
Vojtěch Hromíř
Poukazuje na to, že na rok 2020 se plánuje dramatické zvýšení výběru mýta: „Nedokáži si představit, že stát zakáže kamionům používat dva pruhy na dálnici, a přesto budou platit mýto. Bavme se o elementární spravedlnosti,“ vyzývá Hromíř, který varuje před vznikem dlouhých kolon kamionů kvůli nemožnosti předjet pomalu jedoucí vozidlo.
„Ti řidiči jsou zaměstnanci v pracovním procesu. Nesedí v kamionu, aby se pobavili a projeli. Mají nějaký úkol a na každé straně je zákazník. Tímto plošným zákazem bychom jim tak znepříjemnili život, že by někteří z nich tu profesi opustili. Bavme se o příčině, a tou je nedostatečná údržba, dohled policie a informovanost dopravců,“ shrnuje.
Zákaz je kompromis
Petr Hartman: Politici se snaží kolaps na D1 hodit na kamiony

Když neporučíme větru a dešti, tak to zkusíme s řidiči kamionů. V tomto duchu se nesou úvahy o tom, jak nedělat z dálnic odstavná parkoviště. Konkrétně v momentu, kdy začne hustě sněžit.
Poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník připouští, že stát má rezervy v kontrole i údržbě silnic. Prostředky, které Ředitelství silnic a dálnic vynakládá na provoz a údržbu, jsou prý podhodnocené. Navrhovaný zákaz má ale přesto smysl:
„Nevyřeší to všechny problémy, ale jsem přesvědčen, že by mohl pomoci u těch nejzávažnějších, kterých jsme byly svědky například teď před Vánoci,“ upozorňuje.
Na televizních záběrech jsme viděli, jak kamiony zabraly ten nejrychlejší pruh a nemohla se tam dostat policie ani sypače.
Martin Kolovratník
Na pomalu se předjíždějící kamiony si podle Kolovratníka řidiči stěžují dlouhodobě. „Vycházeli jsme z toho, že vozidla nad 3,5 tuny stejně nemohou jet rychleji než 80 kilometrů v hodině. Rychlý pruh by skutečně měl být přístupný pro předjíždění a neblokování provozu,“ podotýká poslanec.
Podle něj je pravděpodobné, že během projednávání ve Sněmovně dojde ke zmírnění zákazu. Už jeho stávající podobu ale Kolovratník označuje za kompromis a nejde prý o nijak drakonické opatření – například na Slovensku totiž zákaz předjíždění na dálnicích pro kamiony platí trvale.
Související
-
Babiš jednal s Ťokem o kolapsu D1. Představí plán na řešení dopravní situace na Vysočině
Ministra dopravy kritizuje opozice a jeho odchod z funkce žádají také komunisté, s jejichž podporou menšinový kabinet vládne.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.