„Naučíme vlaky levitovat,“ slibují polští konstruktéři. Převratný vynález chtějí předvést už v roce 2022

1. listopad 2021

Vlaky Nevomo slibují tolik technických inovací, že by klidně našly místo v románu Julese Verna. Ve stanicích a v nízkých rychlostech budou jezdit po stávajících kolejích, ovšem od rychlosti 70 km/h by se měly zvednout a nad kolejnicemi levitovat. I díky tomu by prý vlak zvládl cestovní rychlosti kolem 550 km/h. Proti současným soupravám by měl být navíc skoro o polovinu úspornější.

Tuzemská odborná komunita je k polsko-švýcarskému, technicky nesmírně ambicióznímu projektu veskrze rezervovaná. V pozadí sice stojí experti Technické univerzity ve Varšavě, podrobnosti o svých řešeních, na kterých pracují od roku 2017, ale zatím v odborné publikaci nebo na konferenci nezveřejnili.

Čtěte také

Jejich kolega z ČVUT Lukáš Týfa z Fakulty dopravní je na výsledky testů tohoto vlaku velmi zvědavý. „Projekt není třeba nějak brzdit nebo zatracovat, protože při vývoji se určitě přijde na řešení spousty problémů, které se dají potom s výhodou uplatnit i jinde,“ říká odborník. 

Jasné mu zatím není například to, jak chtějí konstruktéři vyřešit například povinné zabezpečení ETCS nebo stabilitu levitujícího vlaku ve vysokých rychlostech.

Podle šéfa společnosti Nevomo Milana Chromíka bude stabilita určena infrastrukturou i naklápěcími skříněmi vozu: „Další podrobnosti bych nerad zmiňoval, je to naše know-how“.

Faktem je, že konstruktérům se podařilo na vývoj získat miliony eur z Evropské unie a také oficiální záštitu italských drah Rete Ferroviaria Italiana (RFI), které nabídly své zázemí pro závěrečné schvalovací procesy. Podle slov ředitele Chromíka už Italové jejich technologii dobře znají.

Třetí, čtvrtá i pátá kolej

Hned po té, co Nevomo zhruba v polovině roku 2022 předvede svou technologii na právě dokončované 750 metrů dlouhé dráze nedaleko polsko-ukrajinských hranic – u obce Nowa Sarzyna –, plánuje začít s přestavbou sedmikilometrového železničního testovacího okruhu San Donato v Bologne.

Doprostřed, mezi klasické stávající dvě kolejnice plánují experti umístit třetí „kolej“. Jde o takzvaný stator lineárního motoru, který reaguje s rotorem, jež je součástí železničního vozidla.

„A po stranách toho pražce, úplně na krajích, máme umístěné prvky pro magnetickou levitaci, jde o čtvrtou a pátou ‚kolej‘,“ popisuje Milan Chromík, podle kterého bude v prostřední „koleji“ také napájení a mechanická část zabezpečení ETCS.

Pokud jde o náklady, firma deklaruje, že v případě celkové rekonstrukce trati – kdy se dřevěné pražce vymění za betonové – se cena stavby zvedne zhruba o 10 až 20 procent. Posléze budou nové vlaky zásadně úspornější a zásadně rychlejší.

„Na stávajících tratí, které jsou dnes konstruovány na 160 km/h, dosáhnou naše vlaky až 330 km/h,“ slibuje Chromík s tím, že na vysokorychlostní železnici prý bude Nevomo jezdit až 550 km/h.

Čtěte také

Kromě vysoké cestovní rychlosti slibuje firma také energetickou úsporu cca 40 procent proti současným vlakům.

První podrobnější odhalení své technologie přislíbila firma zhruba v polovině příštího roku. To bude mít za sebou výsledky reálných testů a měření na své 750 metrů dlouhé trati u polské obce Nowa Sarzyna. Pak by ve spolupráci s italskou RFI měli začít s přestavbou okruhu San Donato u Bologne tak, aby mohli pokračovat s certifikačními procesy potřebnými pro provoz v běžné železniční síti. Prý budou k dispozici nejpozději začátkem roku 2025.

Poslechněte si celou reportáž Petra Kološe.

autor: Petr Kološ
Spustit audio

Související