Místo nafty vodík. Tatra chce ověřit, jak budou křehké technologie fungovat v drsném kamenolomu

21. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nákladní vůz Tatra Force

Už za dva roky – tedy v roce 2023 – vyrazí na testovací provoz v lomu historicky první „tatrovka“ s palivovými články. Firma chce využít aktuální dotační pobídky k tomu, aby ověřila, jestli křehká technologie snese tvrdé podmínky kamenolomů. Pokud by se stroj s akumulátory a nádržemi na vodík osvědčil, mohla by jej továrna začít nabízet místo svých strojů s dieselovými motory.

Nejreálnější náhradou spalovacího motoru se konstruktérům Tatry jeví palivové články. A to přesto, že zatím není vůbec jasné, kde se bude brát vodík potřebný pro provoz takových aut.

Čtěte také

Automobilka ale nemá ambice řešit všechno kolem vodíku. Palivové články chce prostě vyzkoušet a ověřit, jestli tato křehká technologie vůbec může v náročných podmínkách fungovat.

„Začínáme se dost intenzivně zabývat i studiemi spalovacího motoru na vodík spaloval,“ říká Radomír Smolka, ředitele výzkumu a vývoje Tatra Trucks.

Podle něj se všichni výrobci nákladních aut snaží najít způsob, který by fungoval už kolem roku 2025, kdy by podle očekávání mohly v Evropě platit emisní předpisy, které motory na fosilní paliva už nebudou moci splnit.

Pro trhy mimoevropské Tatra ještě pořád uvažuje i o variantě takzvaného hybridu, tedy kombinace klasického spalovacího motoru s elektromotorem.

Potenciál českého průmyslu

Součástí výzkumného projektu je spolu s Tatrou také Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT) nebo Centrum výzkumu Řež. Podle výzkumníka Lukáše Poláka má český průmysl – i s ohledem na historii – potenciál, aby ve vznikajícím vodíkovém hospodářský sehrál důležitou roli.

Čtěte také

„Naším cílem je v konsorciu českých firem s maximálním zapojením českých kapacity vyvinout vozidlo typického českého výrobce – těžké nákladní vozidlo 8x8 v kategorii 50 tun,“ tvrdí.

Přestože nákladní vozy s palivovými články už jezdí, podle rešerší výzkumníků se zatím nikdo nevěnoval oblasti, ve které je silná tuzemská Tatra. Technologii bude potřeba uzpůsobit i prašným podmínkám, extrémní stoupavosti, takzvané startovatelnosti v nízkých teplotách a dalším požadavkům.

Zhruba ve stejnou dobu, kdy začne kopřivnická Tatra testovat svoji nákladní verzi 8x8 s palivovými články, tedy zřejmě v roce 2023, by chtěla také představit aktivní asistenty řízení. Autonomii stupně 4 by „tatrovky“ měly zvládat někdy kolem roku 2025, a to zejména v aplikacích zaměřených na armádu a zemědělství.

Poslechněte si reportáž Petra Kološe.

autor: Petr Kološ
Spustit audio

Související