Američané staví dopravní letadlo na elektřinu. Má to Achillovu patu, říká odborník z ČVUT

13. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Piloti v kokpitu letadla Airbus |

Jakkoliv jde o velmi smělou konstruktérskou ambici, úplné sci-fi to podle všeho nebude. Už v roce 2023 by chtěla americká společnost Wright Electric vzlétnout se svým elektrickým dopravním letadlem pro téměř 200 cestujících.

Kalifornský startup má za sebou jednak podporu letecké společnosti EasyJet, navíc už vyvinul a teď zkouší klíčovou komponentu - pohonnou jednotku. Firma se pyšní tím, že jde o nejvýkonnější elektrický pohon svého druhu. Elektrické dmychadlo o výkonu 2 MW bude základním kamenem konceptu. Stroj pro necelých 200 pasažérů jich tedy potřebuje deset, kdy čtyři jsou vzadu, tři v kořenové části každého křídla.

„Motory jsou kapotované, což znamená, že hluk v tomto konceptu asi problém nebude. Nicméně čekal bych výzvy v oblasti pevnosti křídel a vyvážením zádi,“ popisuje Jan Klesa z ČVUT.

Má to ale problém

Letadlo navržené startupem Wright Elektric je podle něj technicky zajímavé přesto, že z dostupných materiál není tuto chvílí jasné, kde stroje vezme energii pro udávaný dolet 1300 kilometrů.

„Kapalné uhlovodíky nebo vodík či zemní plyn mají pořád největší a energetickou hustotu z hlediska toho, co sebou vlastně musíte vézt. To znamená, že cokoliv ostatního je těžší a projeví se to hlavně, když chcete letět na větší vzdálenosti,“ upozorňuje Klesa na Achillovu patu elektrických projektů s akumulátory.

Čtěte také

Na konceptu zaujme pokroková konstrukce zaměřená na efektivní urychlení proudu vzduchu v místech, kde typicky vzniká odpor – tedy na odtokové hraně křídel a v zadní části trupu. To by mohlo zásadně snížit spotřebu energie potřebné pro let.

Jinými slovy: I kdyby se do roku 2025, kdy konstruktéři slibují zahájení potřebných certifikačních procesů, nepodařilo sehnat dost lehké a zároveň výkonné akumulátory, a letadlo muselo využívat generátor proudu, provoz by pro letecké společnosti měl být zajímavý. Tedy v případě, že se pro toto nové dopravní letadlo najde výrobce – což je po garážovou firmu další obrovská výzva.

Bezemisnímu létání se věnují i zavedení letečtí výrobci, tedy Airbus nebo Boeing. Jejich vývoj se soustředí na několik směrů – kromě elektřiny a akumulátorů jde také o pokusy s novými tvary trupu například do V, řeší i spalování biopaliv a především využití vodíku. Nasazení těchto strojů prý můžeme čekat kolem roku 2035.

Celý příspěvek Petra Kološe najdete v audiozáznamu.

autor: Petr Kološ
Spustit audio

Související