Mohou feministky za současnou pracovní povinnost žen? Je to mýtus, vysvětluje historička Musilová
Spravedlivé odměňování žen za jejich práci a adekvátní profesní uplatnění nejsou jen současná témata – sahají totiž hluboko do minulosti, zejména ve spojení s ženským hnutím feministek. Dává se jim dnes za vinu nemožnost výběru, protože pak musely z finančních důvodů pracovat úplně všechny. Ne proto, že by se všechny chtěly realizovat nebo že je to bavilo, ale proto, aby uživily sebe a své rodiny. O 20. století se říkává, že bylo stoletím ženy.
Žena prý má mít „pět P“ – jedno z nich je pracovitost, která byla vyžadována její s tradiční rolí. Měla se dobře vdát, dobře vést domácnost, pečovat a vychovávat děti.
To podle historičky Dany Musilové souviselo: „S diferencovaným postavením, dělbou práce mezi mužem a ženou, která byla od pravěku. Žena vykonává práci v domě či okolo něj. Muž vycházel na lov či za jinou aktivitou.“
Historička popisuje i změny, které přicházejí ve druhé polovině 19. století: „Ženy začaly ve větším počtu vstupovat do průmyslových podniků, což souvisí s mechanizací a nástupem strojů. Jednotlivé země pak začaly – dřív či později – potlačovat dětskou práci, kterou ale bylo potřeba nahradit. Ženy tak nastupují do továren.“
Péče o nemocné
Jsou profese, kde ženy působí už od středověku – péče o nemocné či chudé. V historii najdeme příklady žen – dnes bychom je nazvali manažerky –, jako byla Zdislava z Lemberka či Polyxena z Lobkovic. Postupně se ženy objevovaly v roli studentek, ale i učitelek, lékárnic. Až pak přicházejí do oborů přírodovědných či technických.
Čtěte také
„Po studiích měly problém se prosadit. Muži měli obavy z konkurence, což nepřiznali a hledaly se tak různé zástupné důvody – například že ženy jsou méně inteligentní, méně fyzicky odolné či že sezením u knih si budou ohrožovat plíce a tím se sníží jejich schopnost reprodukce,“ popisuje Musilová.
S nástupem žen do pracovního procesu, s jejich touhou po vzdělání a seberealizací, také s jejich rovnoprávným občanským postavením, souvisí feminismus. Obsahuje řadu ideologických směrů a na scéně se objevuje koncem 19. století.
Historička vysvětluje důvody jeho vzniku: „Ženská avantgarda dospěla k názoru, že kolektivním úsilím lze dosáhnout svého cíle lépe než jednotlivým odporem. Podobné to bylo i u dělníků. Obě skupiny byly menšinové – nikoli počtem, ale z hlediska práv.“
V průběhu let se měnily hlavní cíle, důležitým prvkem pak bylo meziválečné období, kdy se feministické hnutí internacionalizovalo, byly zakládány různé mezinárodní výbory. Z českého prostředí nelze nezmínit výjimečnou ženu, kterou byla Františka Plamínková, reprezentantka naší země v mezinárodních organizacích.
Čtěte také
Obě války pak zásadně změnily postavení žen – najednou musely muže ve válkách zcela nahradit. Období socialismu a komunistického vedení státu přináší takřka plnou zaměstnanost žen – ať z důvodů ryze finančních či jejich vlastní seberealizace. S tím souvisel i výkon zaměstnání a profesí, které byly dřív vnímány jako výhradně mužské.
Na otázku pořadu Jak to bylo doopravdy, jestli jsou feministky odpovědné za pracovní povinnost žen, Dana Musilová odpovídá: „Ne, nejsou. Ženská práce je produktem moderní a postmoderní společnosti. Tento mýtus souvisí s tím, že ženská práce svět převrátila a už nebyl takový jako dřív. Možná, že se toho obávaly i samy ženy, takže se hledal viník.“
Celý pořad Ivany Chmel Denčevové najdete v audiu.
Související
-
Nejsme „ženy, co nenávidí muže“. Z feminismu dělal nadávku už Škvorecký, říká šéfredaktorka Heroine
Potřebujeme víc žen v politice? A jak má vypadat skutečné „čtení pro ženy“? Hostem Lucie Výborné je publicistka a šéfredaktorka Heroine.cz.
-
Chtít rovná práva neznamená být chlapnou. Feminismus je tu pro všechny, muže nevyjímaje
Zuzana a Ivana tentokrát ve studiu, které znamená svět, uvítaly feministky a členky družstevního nakladatelství Idea books Michaelu Hadravovou a Lenku Pejchalovou.
-
Mnoho lidí feminismu nerozumí, protože jsme za práva nemuseli bojovat, říkají Duo Docentky
Zuzana Vlčková hovoří se socioložkami Kateřinou Liškovou a Lucií Jarkovskou, které vystupují se stand-upovým projektem pod jménem Duo Docentky v Nočním Mikrofóru.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.