Luboš Kreč: Dieselový paradox

10. říjen 2024

Škoda Auto před pár dny ukázala svůj nový elektromobil, se kterým má velké plány a doufá, že jich ročně po světě prodá aspoň 70 tisíc kusů. Šéfové automobilky při premiéře prozradili i jeden byznysový detail, který hodně vypovídá o kondici celého segmentu – nový vůz totiž bude ziskový jen tak tak.

To je samozřejmě problém. Škodovka je bez nadsázky zlaté vejce koncernu Volkswagen, na svých modelech má lepší marže než Audi, o Seatu nebo Volkswagenu ani nemluvě.

Čtěte také

Aby dostála tomu, o čem náš lídři automobilového průmyslu dlouhá léta přesvědčovali, tedy že lidé přijdou na chuť elektrickému pohonu, musí ale s cenou dolů.

A dolů tak moc, až se začíná zakrojovat do vlastní profitability. Netýká se to zdaleka jen Škody, podobně jsou na tom další značky, ostatně i Tesla průběžně osekává částku, za které své nejdostupnější modely nabízí. V Česku už klesla se základní verzí své populární trojky dokonce pod milion korun.

Na Škodu, Teslu a další evropské i americké firmy tlačí čínská konkurence – tomu se Evropa, ale zdaleka nejen ona, snaží bránit zaváděním cel. Nejde ale jen o Čínu, zákazníci na Západě  prostě elektromobily nechtějí – respektive v takové míře, v jaké si to automobilky projektovaly.

Jediná zbraň jak zájem vybudit je cena. S tou někdy pomáhají státní dotace na nákupy, jenže těch v Evropě stíhané stagnující ekonomikou momentálně spíš ubývá. A na řadu tak přichází slevy a škrty.

Dieselový paradox

Zároveň se ale dostavuje něco, co můžeme nazvat dieselovým paradoxem. Ozývá se čím dál víc hlasů, že úvahy o konci spalovacích motorů, které ještě celkem nedávno podporovaly a zdůrazňovaly právě tradiční automobilky, byly ukvapené a nerealistické.

Čtěte také

A že by bylo fajn je přehodnotit. Tlak veřejnosti je zřejmý a k němu se nyní přidává i tlak ekonomický.

Jestli totiž Škodovka a spol. umí na nějakých vozech vydělávat, jsou to právě ty se spalovacími motory, které už tu, soudě dle rétoriky z let 2018 až 2022, pomalu neměly být. Řada značek teď oznamuje, že odchod benzinových nebo dieselových pohonů to bude trvat déle, že s jejich vývojem se nekončí a že tranzice k elektřině bude pomalejší – minimálně v Evropě a Severní Americe.

Luboš Kreč, CzechCrunch

Automobilky totiž spalovací motory potřebují. Těžké ekonomické problémy, které dnes řeší ústředí Volkswagenu, to názorně ukazují. Stejně jako chabá ziskovost nového vozu.

Takže zákazníci, kteří se svých dieselů a benzínů nechtějí vzdát, jim vlastně hází záchranné laso.

Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch

autor: Luboš Kreč
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.