Luboš Kreč: Dieselový paradox
Škoda Auto před pár dny ukázala svůj nový elektromobil, se kterým má velké plány a doufá, že jich ročně po světě prodá aspoň 70 tisíc kusů. Šéfové automobilky při premiéře prozradili i jeden byznysový detail, který hodně vypovídá o kondici celého segmentu – nový vůz totiž bude ziskový jen tak tak.
To je samozřejmě problém. Škodovka je bez nadsázky zlaté vejce koncernu Volkswagen, na svých modelech má lepší marže než Audi, o Seatu nebo Volkswagenu ani nemluvě.
Čtěte také
Aby dostála tomu, o čem náš lídři automobilového průmyslu dlouhá léta přesvědčovali, tedy že lidé přijdou na chuť elektrickému pohonu, musí ale s cenou dolů.
A dolů tak moc, až se začíná zakrojovat do vlastní profitability. Netýká se to zdaleka jen Škody, podobně jsou na tom další značky, ostatně i Tesla průběžně osekává částku, za které své nejdostupnější modely nabízí. V Česku už klesla se základní verzí své populární trojky dokonce pod milion korun.
Na Škodu, Teslu a další evropské i americké firmy tlačí čínská konkurence – tomu se Evropa, ale zdaleka nejen ona, snaží bránit zaváděním cel. Nejde ale jen o Čínu, zákazníci na Západě prostě elektromobily nechtějí – respektive v takové míře, v jaké si to automobilky projektovaly.
Jediná zbraň jak zájem vybudit je cena. S tou někdy pomáhají státní dotace na nákupy, jenže těch v Evropě stíhané stagnující ekonomikou momentálně spíš ubývá. A na řadu tak přichází slevy a škrty.
Dieselový paradox
Zároveň se ale dostavuje něco, co můžeme nazvat dieselovým paradoxem. Ozývá se čím dál víc hlasů, že úvahy o konci spalovacích motorů, které ještě celkem nedávno podporovaly a zdůrazňovaly právě tradiční automobilky, byly ukvapené a nerealistické.
Čtěte také
A že by bylo fajn je přehodnotit. Tlak veřejnosti je zřejmý a k němu se nyní přidává i tlak ekonomický.
Jestli totiž Škodovka a spol. umí na nějakých vozech vydělávat, jsou to právě ty se spalovacími motory, které už tu, soudě dle rétoriky z let 2018 až 2022, pomalu neměly být. Řada značek teď oznamuje, že odchod benzinových nebo dieselových pohonů to bude trvat déle, že s jejich vývojem se nekončí a že tranzice k elektřině bude pomalejší – minimálně v Evropě a Severní Americe.
Automobilky totiž spalovací motory potřebují. Těžké ekonomické problémy, které dnes řeší ústředí Volkswagenu, to názorně ukazují. Stejně jako chabá ziskovost nového vozu.
Takže zákazníci, kteří se svých dieselů a benzínů nechtějí vzdát, jim vlastně hází záchranné laso.
Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.